لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

جنگ، درب شفاخانه مرکزی شهر کندز را بست


با ادامه جنگ‎ها در شهر کندز، عرضه خدمات صحی در این شهر متوقف شده‎است.

داکتر حامد عالم رئیس صحت عامه ولایت کندز به رادیو آزادی گفت که عصر چهارشنبه درگیری در نزدیک شفاخانه ۲۰۰ بستر شهر کندز رخ داد و دروازه شفاخانه به روی زخمی‎ها بسته شد.

در این میان شماری از فعالان در کندز از طالبان مسلح انتقاد می‎کنند که از غیر نظامیان و خانه‌هایشان به حیث سپر استفاده می‎کنند.

ادامه جنگ در کندز، علاوه بر نگرانی‎ها از بی‌سرنوشتی وضعیت، خدمات صحی را در یکی از مهم‌ترین شهرهای شمال افغانستان قطع کرده‎است.

یگانه شفاخانه فعال در شهر کندز که دروازه آن برای معالجه زخمی‎ها باز بود، عصر چهارشنبه بسته شد.

داکتر حامد عالم رئیس صحت عامه ولایت کندز دیشب به رادیو آزادی گفت جنگ در برابر ساختمان شفاخانه ۲۰۰ بستر باعث بسته شدن این مرکز صحی شد.

عالم: شفاخانه بعد از عصر به میدان جنگ مبدل شد.
عالم: شفاخانه بعد از عصر به میدان جنگ مبدل شد.

​وی افزود:

"شفاخانه بعد از عصر به میدان جنگ مبدل شده، پیشروی شفاخانه جنگ بود و مراجعه مسدود شده‎است. ۲۸ مجروح در شفاخانه بود و فعلاً راه‎های ورودی شفاخانه هم مسدود است. ما از جامعه کمک کننده و مؤسساتی که در راستای صحت کمک می‎کنند، خواستار کمک‎های هر چی عاجل‌شان در این مقطع زمانی استیم."

رئیس صحت عامه کندز افزود از آغاز جنگ شهر کندز به روز دوشنبه، همه روزه ده‎ها زخمی به شفاخانه ۲۰۰ بستر منتقل شدند و کمک‎های فوری با آن‎ها صورت گرفت.

بر اساس گزارش‎ها، در جنگ شهر کندز که امروز وارد چهارمین روزش شد، بیشترین قربانی را غیر نظامیان متحمل شده‎اند.

جنگ شهر کندز که امروز وارد چهارمین روزش شد.
جنگ شهر کندز که امروز وارد چهارمین روزش شد.

از روز نخست جنگ، در کنار عملیات زمینی، از حملات هوایی نیز خبر داده شده‎است.

ناتو می‎گوید طیاره‎های امریکایی، برخی حمله‎ها را بالای مخالفین مسلح انجام داده‎اند و اگر نیاز باشد به چنین حملات ادامه خواهند داد.

در این میان شماری از جوانان فعال در کندز از جوانب دخیل در جنگ انتقاد می‎کنند و می‎گویند آن‎ها به زنده‎گی غیرنظامیان توجهی ندارند و بخاطر اهداف خود از مردم قربانی می‎گیرند.

عصمت مسلم یک جوان فعال در کندز به رادیو آزادی گفت نیروهای حکومتی و طالبان مسلح هر دو مسئول آسیب رسانیدن به باشنده‎های شهر کندز استند.

مسلم: مردم راه گریز ندارند و این‎ها برای‌شان راه گریز هم نماندند.
مسلم: مردم راه گریز ندارند و این‎ها برای‌شان راه گریز هم نماندند.

وی افزود:

"مردم راه گریز ندارند و این‎ها برای‌شان راه گریز هم نماندند و مردم ملکی باید از شهر توسط موتر انتقال داده شوند، از این شهر و از این دوزخ بیرون شوند. روز اول ۱۰۷ تن زخمی، روز دوم ۴۴ تن زخمی بود راه‎ها مسدود است، تعداد شان کمتر شده و روز سوم ۶۶ زخمی که وضعیت خیلی خراب بود و امروز ۲۸ زخمی و از ساعت چهار به این‌سو، یک شفاخانه است که آن هم مسدود شد."

مسئولین شفاخانه حوزه‌یی کندز می‎گوید تنها تا روز سه شنبه ۱۵۰ زخمی به این شفاخانه منتقل شدند.

ارگ می‎گوید علت کندُی عملیات در کندز، جلوگیری از وارد شدن تلفات به غیرنظامیان است.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت نیروهای امنیتی افغان در شهر کندز خیلی محتاطانه عمل می‎کنند زیرا مخالفین مسلح از غیر نظامیان به شکل سپر استفاده می‎کنند.

مینه‌پال: دشمنان افغانستان از مردم بحیث سپر استفاده می‎کنند.
مینه‌پال: دشمنان افغانستان از مردم بحیث سپر استفاده می‎کنند.

وی افزود:

"برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان، رئیس جمهور افغانستان دستور جدی داده‎است اما شما می‎دانید که دشمنان افغانستان از مردم بحیث سپر استفاده می‎کنند. از خانه‎های آن‎ها سنگر ساخته‌اند. بزرگترین مشکل عملیات کندز همین است که دشمنان مردم افغانستان از خانه‎های غیر نظامیان به حیث سپر استفاده می‎کنند و خانه‌های‎ شان را برای خود سنگر ساخته‎اند."

پیش از این هم ارگان‎های امنیتی تائید کرده‌بودند که علت کندی عملیات کندز، جلوگیری از وارد شدن تلفات به غیر نظامیان است و به گفته همین ارگان‎ها، طالبان اکثر خانه‎ها و ساختمان‎ها را در شهر کندز آتش زده‎اند.

طالبان مسلح تا حالا در این مورد که چرا خانه‎های مردم را برای خود سپر ساخته‎اند، چیزی نگفته‌اند اما ادعا می‎کنند که افراد این گروه تا هنوز در شهر کندز حضور دارند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG