هیئت حکومت جهت تحقیق رویداد کندز وارد این ولایت می‌شود

مقامات محلی کندز می‌گویند، هیئت تعیین شده از سوی حکومت افغانستان امروز شنبه وارد کندز می‌شود تا در مورد کشته شدن غیر نظامیان در این ولایت تحقیق کند.

هیئت حکومت مرکزی در حالی به کندز می‌رسد که مقامات این ولایت بررسی در مورد کشته شدن افراد ملکی را آغاز کرده‌اند.

اسماعیل مسئول دفتر مطبوعاتی ولایت کندز شام دیروز در صحبت با رادیو آزادی در مورد اعضای هیئت حکومت مرکزی ابراز بی‌خبری کرده گفت:

"جزییات هیئت حکومت مرکزی تا هنوز به ما روشن نیست. ما به سطح محل هم هیئتی را متشکل از نمایندگان ادارات سارنوالی، امنیت ملی، سارنوالی نظامی و قوماندانی زون ۸۸، برای روشن شدن موضوع، تعیین کرده ایم."

در این حال، جنرال محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز جمعه شب در صحبت با رادیو آزادی گفت، در عملیات نیروهای خاص افغان در منطقه بُز کندهاری که کاملاً تحت کنترول دولت نیست،۳۱ غیر نظامی، ۳ عسکر افغان و ۲۶ جنگجوی طالب کشته شده‌اند.

محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز

او همچنان تائید کرد که هیئت حکومت مرکزی امروز(شنبه) وارد کندز می‌شود:

"هیئتی سه و یا چهار نفری است و احتمال دارد که فردا (شنبه) وارد کندز شود."

آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس از قول اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا گفته است که چهار سرباز امریکایی در این عملیات زخمی شده‌اند.

در این میان دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا (یونما) در واکنش به این رویداد می‌گوید، آنها در هر واقعه که غیر نظامیان کشته شوند، تحقیق و بررسی می‌کنند.

فلیپ سموکر سخنگوی دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یونما دیروز به رادیو آزادی گفت:

"ما نمی‌توانیم در این مورد تبصره کنیم چرا که وضعیت خیلی پیچیده است. در حال حاضر ما تحقیقات خود را تکمیل کرده و نمی‌توانیم در این مورد حرف بزنیم."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو، شاهد چندین حادثه کشته شدن افراد ملکی بوده و یگانه کاری که کرده می‌تواند، تقبیح چنین حوادث است.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شام دیروز در عکس‌العمل به این حادثه به رادیو آزادی گفت، از دید آنها تلفات افراد ملکی از هر طرف درگیر جنگ که باشد، تخطی از حقوق بشر است.

سمر: تلفات افراد ملکی از هر طرف درگیر جنگ که باشد، تخطی از حقوق بشر است.

وی افزود:

"از طرفین جنگ همیشه خواسته ایم که از افراد ملکی به عنوان سپر استفاده نکنند و هم هر دو طرف منازعه توجه بکنند، تا تلفات ملکی به وقوع نه پیوندد. از دید ما این حادثه تخطی بسیار جدی از حقوق بشر بوده و در مخالفت صریح با قوانین جنگ قرار دارد."

پیمان ناتو گفته که از تلفات ملکی‌ها در این عملیات خبر دارد و پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا کدام پاسخ فوری در این مورد نداده‌است.

قبل از این در حملۀ هوایی سال گذشته نیروهای امریکایی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز ده‌ها تن کشته شدند.