کندی پروسۀ تدارکاتی یکی از عوامل تاخیر در پروژه‌های انکشافیست

عبدالقادر جیلانی کارشناس اقتصادی

شماری از آگاهان می گویند، یکی از عوامل تاخیر در تطبیق برخی از پروژه های انکشافی توسط شماری از وزارت ها و ادارات پروسه زمانگیر تدارکاتی است.

شماری از آگاهان امور به این باور اند که باید برای جلوگیری از تاخیر در تطبیق پروژه های انکشافی سیستم مرکزی تدارکات ایجاد شود.

عبدالقادر جیلانی کارشناس اقتصادی و سخنگوی اسبق وزارت مالیه می‌گوید، در حال حاضر هر وزارت بخش تدارکاتی دارد که باید با اداره ملی تدارکات مدغم شود.

به گفته وی این کار از یک سو سبب عملی شدن به وقت پروژه‌ها خواهد شد و از طرف دیگر جلو فساد را خواهد گرفت.

وی گفت:
"مشکل بیروکراسی، پروژه‌های زمانگیر و پروسه طولانی تدارکات است که نه تنها شفافیت را به میان نیاورده بلکه مشکل دیگر هم ایجاد کرده‌است."

عدم مصرف بودجه انکشافی سبب شد تا ولسی جرگه هفته گذشته قطعیه سال ۱۳۹۴ را رد کند.

این جرگه تصمیم گرفت تا آن عده وزرای که کمتر از هفتاد درصد بودجه انکشافی شان را مصرف نکرده‌اند استیضاح کند و از ادارات مستقل نیز بازپرس صورت گیرد.

کمیسیون ملی تدارکات که رئیس جمهور آنرا رهبری می‌کند، پروژه‌های را نظارت می‌کند که بودجه آن از بیست میلیون افغانی بیشتر باشد.

اداره ملی تدارکات می‌گوید، در جریان دو سال گذشته حدود دو هزار پروژه را نظارت کرده‌اند که بیشتر از ۲۰۰ میلیارد افغانی هزینه بر می‌دارد و از آن جمله هژده صد آنرا منظور کرده‌اند.

سهیل کاکر مسئول مطبوعاتی این اداره به رادیو آزادی گفت، آنان برای تسریع امور تدارکاتی پروژه‌های حکومت وحدت ملی تلاش‌های زیادی را عملی کرده‌اند.

وی افزود:
"تلاش‌ها صورت گرفته تا بر اساس قانون تدارکات پروسه سریع شود، اما این را هم درک می‌کنیم که ظرفیت‌های بیشتر نیاز است در وزارت‌ها تا پلان گذاری پروژه‌ها به وقت صورت گیرد."

اما آقای کاکر می‌گوید، بیرون از پروسه تدارکاتی پروژه‌های اند که بودجه آن به وقت پرداخته نشده‌است.

تلاش کردیم تا در این زمینه نظر وزارت مالیه را هم داشته باشیم اما موفق نشدیم.

بر علاوه این همه چالش‌ها ناامنی و کمبود ظرفیت‌ها در وزارت‌ها برای تطبیق پروژه های انکشافی مشکلات بزرگ دیگر فرا راه تطبیق پروژه‌های انکشافی در افغانستان به حساب می‌روند.

گزارش از تمیم اخگر