مقامات بدخشان تائید می‌کنند که معدن لاجورد از کنترول حکومت خارج است

مقامات محلی و رئیس شورای ولایتی بدخشان می‎پزیرند که معدن لاجورد در ولسوالی کران و منجان در گرو افراد مسلح غیر مسئول قرار دارد.

آنان روز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که این افراد مسلح که مربوط به یکی از قومندانان جهادی سابق می‎شوند از دو سال به این‌سو از نا امنی‎ها استفاده کرده و معادن لاجورد را بگونه غیر فنی استخراج و قاچاق می‎کنند.

لاجورد بدخشان

پس از نشر گزارش تازۀ نشریه نشنل انترست چاپ امریکا، در خصوص کنترول معادن لاجورد بدخشان بدست افراد مسلح غیر مسئول، اینک مقامات محلی و رئیس شورای ولایتی بدخشان نیز تائید کردند که معدن لاجورد ولسوالی کران و منجان این ولایت از دو سال به این‌سو از اداره حکومت خارج است.

عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان گفت که در چند سال اخیر ملیادرها دالر سود معادن این ولایت در جیب افراد مسلح غیر مسئول و مخالفین مسلح حکومت می‎رود.

بدخشان یکی از ولایت هایست که معادن سنگ های قیمتی را در دل خود جا داده‌است.

وی در زمینه حکومت را مقصر خوانده گفت:

"معدن لاجورد که در ولسوالی کران و منجان قرار دارد از دو سال به این‌سو در اختیار مردم همان محل قرار دارد و متأسفانه حکومت هیچ نوع کنترول و عواید از آدرس این معدن ندارد و مقصریت بر می‎گردد به حکومت چون از زمانیکه این معدن از اختیار این‎ها خارج شده‎است هیچ نوع حرکتی برای واپسگیری آن نداشته‎است."

آقای نظری افزود که به شمول معدن طلا راغستان، تمامی معادن این ولایت بدست زومندان محلی و مخالفین مسلح قرار دارد.

از سوی هم گل محمد بیدار معاون والی بدخشان می‎گوید که به دلیل نا امنی حکومت نتوانسته در معادن کران و منجان این ولایت کنترول داشته باشد اما افزود که حکومت تعهد به واپسگیری این معادن نموده‎است.

بیدار: افراد غیر مسئول و قوماندان سابق مجاهدین به این فکر اند که ما عواید دیگر نداریم بناً این معدن برای ما است.

او افزود:

"ما پلان‎های منظم خود را نوشته کرده به رئیس جمهور و شورای امنیت فرستاده‌ایم آن‎ها وعده سپرده‎اند که در آینده‎های نزدیک معدن را بگونه قانونی استخراج خواهند کرد و برای تأمین امنیت آن نیز یک قطعۀ خاص تشکیل خواهد شد افراد غیر مسئول و قوماندان سابق مجاهدین هستند و به این فکر اند که ما در ولسوالی کران و منجان هستیم عواید دیگر وجود ندارد و بناً این معدن برای ما است."

این در حالیست که روزنامه نشنل انترست امریکا در شماره تازه‌اش نوشته، معادن لاجورد بدخشان که به مثابه یکی از قوی‌ترین راه بیرون رفت افغانستان از کمک‎های خارجی خوانده می‎شود، در کنترول یک گروه مسلح غیر مسئول قرار دارد.

قرار داشتن معادن لاجورد و طلای بدخشان در انحصار افراد مسلح غیر مسئول، باندهای مافیایی و مخالفین مسلح در این ولایت هشدار تازه‌یی نبوده بلکه از چند سال گذشته گزارش‎های متعددی در زمینه منتشر شده‎است.

موجودیت فساد، نبود اراده قوی، نا امنی و غیره از عواملی اند که به گفته رئیس شورای ولایتی بدخشان فرصت را به گروه‎های مسلح غیر مسئول و مخالفین مسلح برای استخراج معادن این ولایت فراهم نموده‎است.

در این حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‎گوید که در کنار مبارزه با مخالفین مسلح یکی از مسئولیت‎های عمده نیروهای امنیتی حفظ معادن کشور بوده و در زمینه تلاش‎های شان جریان دارد.

صدیقی: مسئولیت‎های نیروهای امنیتی ما همین است تا جلو این‎ها گرفته شود.

او افزود:

"کسانی‌که به گونه غیر قانونی در اخراج و غارت معادن ما دست دارد طبعاً بخش عمده از مسئولیت‎های نیروهای امنیتی ما همین است تا جلو این‎ها گرفته شود هر عملیاتی‎که برای راندن مخالفین در ساحات صورت می‌گیرد در کنارش موضوع معادن هم از کارهای است که نیروهای ما برای آن تلاش دارند."

از سوی هم در گزارش دیده‌بان معادن افغانستان که به تازه‎گی منتشر شد آمده‌است که شماری از اعضای کابینه و اعضای شورای ملی این کشور در استخراج غیر قانونی معادن در افغانستان دست دارند.

بر اساس گزارش این دیده‌بان، اگر از معضل استخراج غیر فنی و قاچاق معادن در افغانستان جلوگیری نشود این کشور وارد یک بحران بسا بزرگ دیگر خواهد شد.

گزارش: آرزو غیاثی