ملا رحمت الله و منابع: طالبان با مشکلات مالی مواجه شده‌اند

طالبان با مشکل مالی مواجه شده اند.

این موضوع را منابع نزدیک به گروه طالبان تائید کرده‎اند.

روزنامه گاردین گزارش می‎دهد، بنابر افزایش تلفات غیر نظامیان در نتیجه حملات طالبان، تمویل کننده‎های طالبان از کمک مالی با این گروه دست کشیده‎اند.

ملا رحمت الله کاکازاده، دیپلومات بلند پایه رژیم طالبان به روزنامه گاردین گفته‎است، با آنکه طالبان در یکسال گذشته در میدان نبرد پیشرفت‎های دراماتیک داشته‎اند، اما طالبان از لحاظ مالی با گذشت هر روز ضعیف می‎شوند.

کاکا زاده: طالبان از لحاظ مالی با گذشت هر روز ضعیف می‎شوند.

در ادامه آمده‎است، تمویل کننده‎های طالبان دیگر نمی‎خواهند بالای فعالیت‎های که منجر به قتل کودکان می‎شود پول شان را مصرف کنند.

بر اساس گزارش گاردین، طالبان از دیر زمان به این سو از طرفداران شان در منطقه به شمول افغان‎های ثروتمند و تاجران عرب پول دریافت کرده‎اند.

اما در گزارش گفته شده‎است، حالا طالبان از لحاظ مالی به حدی ضعیف شده‎اند که دیگر قادر به پرداخت هزینه تداوی افراد زخمی این گروه در شفاخانه‎های خصوصی پاکستان نیستند.

شماری از قوماندانان طالبان که نام‎های شان در گزارش افشا نشده، سخنان کاکازاده در مورد مواجه شدن طالبان با مشکلات مالی را نیز تائید کرده‎اند.

یک قوماندان طالبان به گاردین گفته‎است، منابع مالی طالبان برای نخستین بار در سال گذشته میلادی پس از اعلام مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان کاهش یافت.

رهبر پیشین طالبان ملا اختر محمد منصور

بر اساس گزارش، کشته شدن ملا اختر محمد منصور، جانشین ملا عمر در یک حمله بی پیلوت امریکایی نیز به کاهش یافتن منابع مالی طالبان کمک کرد، زیرا منصور با تاجران روابط خوب داشت و کمک مالی جمع آوری می‎کرد.

به نوشته گاردین، یکی از منابع مالی طالبان در جنوب افغانستان بوده، جایی که زیاد کوکنار کشت می‎شود و طالبان از مناطق تحت کنترول شان از مردم عشر گرد آوری می‎کنند.

اما بر اساس گزارش، این منبع مالی طالبان هم بخاطر اختلافات درونی این گروه ضعیف شده‎است.

منابع طالبان گفته‎اند، ملا ابراهیم صدر، مسئول شورای نظامی طالبان در هلمند در یک نامه به شورای کویته نوشته‎است که شما در پاکستان آرام هستید، باید این شورا به هلمند منتقل شود.

بر اساس گزارش، ملا هبت الله، رهبر طالبان در تابستان گذشته پس از آن با ملا ابراهیم صدر دچار اختلاف شد که صدر از فرستادن پول به شورای کویته خودداری ورزید.

آخندزاده: قوماندانان نظامی طالبان در هلمند هیچ گاه به شورای کویته هشدار داده نمی‎توانند.

اما عبدالحی آخندزاده، نماینده مردم هلمند در ولسی جرگه افغانستان درین مورد چیزی دیگری می‎گوید:

"قوماندانان نظامی طالبان در هلمند هیچ گاه به شورای کویته هشدار داده نمی‎توانند که اگر شما راضی هستید یا نه، با شما کمک کرده نمی‎توانیم یا از شما اطاعت نمی‎کنیم."

آقای آخندزاده باور دارد که منابع مالی طالبان با سقوط بسیاری از مناطق هلمند به دست این گروه تقویت شده‎است.

وی همچنان می‎گوید، پاکستان هیچ گاه نمی‎گذارد تا شورای کویته به داخل افغانستان انتقال داده شود.

به گفته این عضو ولسی جرگه افغانستان، پاکستان می‎خواهد نفوذش بالای طالبان را حفظ کند.