استراتژی ملی مبارزه با خشونت علیه زنان تهیه شد

وزارت امور زنان افغانستان بخاطر کاهش خشونت علیه زنان و دختران استراتژی ملی مبارزه باخشونت علیه زنان را تهیه کرده‎است.

این وزارت می‎گوید، با تطبیق استراتژی ملی مبارزه در برابر خشونت علیه زنان، زنان می‎توانند در فضای عاری از خشونت زنده‎گی نمایند.

دلبر نظری وزیر امور زنان روز دوشنبه در مراسم معرفی این استراتژی در کابل گفت، استراتژی ملی مبارزه با خشونت علیه زنان در حالی تطبیق می‎گردد که هنوز هم زنان در نقاط مختلف کشور با خشونت‎های مختلف مواجه هستند.

خانم نظری گفت، با آنکه این وزارت همواره تلاش نموده تا خشونت علیه زنان در کشور کاهش یابد اما به گفته وی هنوز هم زنان در نقاط مختلف کشور با خشونت‎های مختلف روبرو هستند.

نظری: هنوز هم زنان در نقاط مختلف کشور با خشونت‎های مختلف روبرو هستند.

وی افزود:

"طرح و تطبیق استراتژی ملی مبارزه در برابر خشونت علیه زنان بدان جهت نیاز است تا با تطبیق و نظارت از آن در راستای دسترسی زنان به عدالت و حمایت از متضررین خشونت‎های خانواده‎گی تسهیلات بهتر فراهم گردد."

خانم نظری همچنان گفت، بخاطر تطبیق و عملی‌سازی ستراتژی مبارزه در برابر خشونت علیه زنان به حمایت ادارات دولتی و همکاری مالی نهادهای بین‌المللی نیاز است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت امور زنان در سال روان سه هزار و چهار صد قضیه خشونت علیه زنان در افغانستان ثبت گردیده‎است.

این در حالیست که روز گذشته صندوق جمعیت سازمان ملل‌متحد در افغانستان گفته‎است که حدود هشتاد در صد زنان افغان به نحوی با خشونت‎های مختلف روبرو اند.

نماینده این سازمان تأکید کرده‎است که برای کاهش این خشونت‎ها گام‎های عملی برداشته نشده‎است.

آقای سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری تطبیق این استراتژی را در راستای بهبود وضعیت زنان مهم عنوان کرد.

دانش: بدون شک عملی شدن این ستراتیژی با تمام خصوصیات و ویژه‎گی‎های آن گام بزرگ در راستای تطبیق عدالت خواهد بود.

او افزود:

"بدون شک عملی شدن این استراتژی با تمام خصوصیات و ویژه‎گی‎های آن گام بزرگ در راستای تطبیق عدالت تأمین حقوق و بهبود وضعیت زنان و نجات آنان از محرومیت‎های تاریخی‌شان در افغانستان خواهد بود."

از سوی هم شماری از فعالین زن تهیه و ترتیب چنین استراتژی‎ها را بخاطر کاهش خشونت علیه زنان مؤثر نمی‎دانند.

مریم حسینی یک‌تن از این زنان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"به نظر من این استراتژی وزارت امور زنان تنها ۲۰ یا ۲۵ درصد کامیاب باشد و تقریباً ۸۵ درصد ناکام است."

خانم حسینی همچنان گفت تا زمانی‎که وزارت امور زنان با راه اندازی برنامه‎های آگاهی دهی ذهنیت جامعه و مردم را در برابر زنان تغییر ندهد این خشونت‎ها کاهش نمی‎یابد.