غنی: کار بازسازی اماکن تاریخی باید به شکل اساسی پیش برده شود

رئیس جمهور افغانستان می‎گوید که بازسازی اماکن تاریخی در کشور مهم بوده و باید در این قسمت کارهای قابل ملاحظه انجام شود.

محمد اشرف غنی روز پنجشنبه در پنجمین شورای عالی انکشاف شهری در قصر دارالامان کابل گفت که صنعت آینده توریزم داخلی و خارجی، به ارزش‎های تاریخی و فرهنگی استوار است و باید این موضوع از نظر انداخته نشود.

اشرف غنی می‎گوید که بدون در نظر گرفتن فرهنگ ما، زنده‎گی کردن بسیار مشکل است و باید تمام افغان‎ها خود را صاحب ارزش‎های فرهنگی و تاریخی بدانند.

غنی در حالی که خانم اول کشور و شماری از اعضای کابینه حضور داشتند گفت که افتخارات تاریخی نباید از نظر انداخته شود.

غنی همچنان ابراز امیدواری کرد که قصر دارالامان به زودی ترمیم و به بهره‌برداری سپرده شود.

به گفته آقای غنی در بخش بازسازی اماکن تاریخی و فرهنگی باید به ارزش‎های تاریخی توجه شده و کارها به شکل اساسی آن به پیش برده شود.

او افزود:

"این یک سرمایه‌گزاری چند بعدی است که یک بعد آن ارتباط عمیق نسل جوان با گذشته‎است، گذشته که افتخار آفرین بوده‌است و دوم آینده نگری است."

رئیس جمهور افغانستان بخش اول کار قصر دارالامان را که پایان یافته بود ارزیابی کرده و از کارهای انجام شده ستایش کرد.

نشست امروزی غنی با مقامات دولتی در قصر دارالامان

برای بازسازی قصر دارالامان کابل شانزده میلیون دالر اختصاص داده شده‎است که کار بازسازی آن در ماه جوزا سال روان آغاز گردید که در جمع صد تن از انجینران بیست و پنج تن آن را زنان تشکیل می‎دهد.

وزارت شهرسازی و مسکن می‎گوید که پیش از این کار مقبره تیمور شاه و بابر در شهر کابل از سوی مؤسسه آغا خان تکمیل گردیده‎است و کارهای ابتدایی ترمیم اماکن تاریخی و فرهنگی در کابل و شماری از ولایت‎ها ادامه دارد.

مسجد جامع هرات و شماری از اماکن تاریخی در این ولایت، روضه مبارک در مزارشریف، مقبره امان‌الله خان در ولایت ننگرهار، مساجد پل خشتی و عیدگاه، قصر تاج بیک و مقبره سردار محمد داود خان پروژه‎های اند که رئیس جمهور غنی بازسازی آن‎را مهم می‎داند.

آقای غنی می‎گوید که در بخش‎های مختلف برای بازسازی آبدات تاریخی کارهای انجام می‎شود.

وی افزود:

"این یک پروسه افغان شمول است و این محدود به کابل و شهر‎های بزرگ ما نمی‎شود به تدریج اما بصورت اصولی ما در همه‌جا اقدام کنیم و بتوانیم آثار تثبیت کنیم احیا و ترمیم کنیم اما بعداً مهمتر حفظ و مراقبت آن است."

قصر دارالامان که حتی در گذشته نشست‎های کابینه و شورای ملی در آن برگزار شده و همانند آن برخی اماکن تاریخی دیگر در جنگ‎های گذشته به شدت آسیب دیده و به ترمیم جدی نیاز دارد.

رئیس جمهور غنی هم با اشاره به این مسئله می‎گوید که با افزایش عواید داخلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی به شمول بالاحصارها در برخی ولایات با توجه به اصل قدامت تاریخی آن بازسازی می‎گردد.

گزارش: نورالله شایان