لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

قصر دارالامان میراثی برای نسل های آینده


کار بالای بازسازی قصر دارالامان کابل ادامه دارد.

قصر دارالامان یکی از بنا های تاریخ معاصر در کابل به حساب می‌آید.

گروهی از انجنیران در حال حاضر مشغول سروی برای بازسازی قصر دارالامان استند.

در مجموع کار در این قصر شاید تا ۲۰ میلیون دالر مصرف داشته باشد اما تصور می‌شود که بازسازی آن زمانگیر باشد.

شهر کابل در غرب خود، قصر تاریخی معاصر افغانستان را جا داده است. این قصر کمتر از یک قرن عمر دارد و حالا آمادگی ها برای بازسازی آن در حال اجرا شدن است.

از قصر دارالامان به عنوان سمبول و نشانهء از جنگ های داخلی چند دهه اخیر در افغانستان نام برده می‌شود.

مقام ها می‌گویند، بازسازی قصر دارالامان تصویر تخریب شده افغانستان را به یک تصویر بازسازی مبدل می‌کند و این محل تاریخی به نشانهء از آبادی یک مخروبه در کشور مبدل می‌شود.

حکومت افغانستان در حالی از آمادگی برای بازسازی قصر دارالامان خبر می‌دهد که آگاهان می‌گویند، این قصر بخاطری ساخته شده بود که میراثی برای نسل های آینده باشد.

حبیب الله رفیع یک عضو اکادمی علوم و یکی از تاریخ نگاران می‌گوید، در قصر دارالامان چیز های وجود دارند که به حیث میراث های نسل های آینده در افغانستان شمرده می‌شود.

حبیب الله رفیع یک عضو اکادمی علوم افغانستان
حبیب الله رفیع یک عضو اکادمی علوم افغانستان

وی گفت:
" اعلی حضرت امان الله خان در تهداب این قصر، یک نامه و چندین سکه طلا گذاشته بود. در نامه نوشته شده بود: من امان الله فرزند امیر حبیب الله خان، اینجا رهبری حکومت را دارم و این قصر را می‌سازم. هدفش همین بود که شاید چند هزار سال بعد، اگر این قصر تخریب می‌شود و یا بشر در مورد آن تحقیق می‌کند، سند امان الله خان برای شان کمک کند تا در مورد تاریخ آن بدانند. اما وی نمی دانست که قصر دارالامان در یک مدت کوتاه به مخروبه مبدل می‌شود."

قصر دارالامان در سال ۱۹۲۵ میلادی در زمانی پادشاهی امیر امان الله خان، به شیوه قصر های اروپا ساخته شد.

اما جنگ های داخلی افغانستان، چند دهه بعد، این قصر مجلل را به یک مخروبه مبدل ساخت.

حالا حکومت افغانستان تلاش دارد تا کار بازسازی قصر دارالامان به زودی آغاز شود.

رئیس جمهور اشرف غنی در آغاز بهار امسال، بازسازی این قصر را اعلان کرد و از آن پس تا حالا، سروی و بررسی های مهندسی قصر دارالامان ادامه دارد.

اینکه تا چه زمانی این قصر به نشانه و سمبولی از بازسازی افغانستان مبدل خواهد شد، شاید زمانگیر باشد، زیرا نیرو های امنیتی افغانستان در حال حاضر در جنگ با طالبان مسلح دخیل اند، از سوی دیگر، شهر کابل گاه و ناگاه شاهد حملات انتحاری است و از جانبی هم وضعیت اقتصادی افغانستان هم مانند قصر دارالامان شکسته و ریخته است.

وزیر انکشاف شهری افغانستان می‌گوید حکومت امیدواری دارد که قصر دارالامان در نزدیکی ساختمان پارلمان نو، برای جهانگردان خارجی یک محل جالب شود.

اما بازسازی قصر دارالامان زمانگیر به نظر می‌رسد و شاید تا ۲۰ میلیون دالر مصرف داشته باشد.

سادات منصور نادری وزیر انکشاف شهری افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است، برای کار روی بازسازی پروژه قصر دارالامان برای بیش از ۱۰۰ تن از فارغان پوهنتون ها فرصت کاری مهیا شده که از میان آنها ۲۰ درصد شان دختران استند.

در افغانستان که کاریابی یکی از مشکلات اساسی است، بازسازی قصر دارالامان در واقع یک فرصت شمرده می‌شود که حکومت برای جوانان و زنان مسلکی زمینه کاری را فراهم می‌کند.

صوفیا روشان یک انجنیر ساختمانی در کابل است که ۲۴ سال عمر دارد.

او به خبرگزاری رویترز گفته است، کار در این پروژه برای آنها یک فرصت کاری خیلی خوب است.

صوفیا در یک پوهنتون خصوصی در کابل درس خوانده و از چهار ماه به اینسو در منطقه دارالامان کار می‌کند.

سونیا علیزاده انجنیر جوان دیگر است که از کار با این پروژه خیلی خرسندی دارد. او به خبرگزاری رویترز گفته است.

" تیم هستیم و با سایر خواهران ما در اینجا یکجا کار می کنیم و همه گی علاقمندی خاص دارند. امیدوارم امنیت هم باشد تا در فضای صلح، کشور ما پیشرفت کند."

نقشه قصر دارالامان از سوی انجنیران فرانسوی و جرمنی ساخته شده بود و سنگ تهداب آن در سال ۱۳۰۴ شمسی گذاشته شد.

این قصر در دامنه کوه چهلستون ساخته شد و در آن هنگام ۶۰۰ شاگرد مکتب و ۲۰ انجنیر مسلکی همه روزه در آن کار می‌کردند.

حکومت افغانستان می‌خواهد حالا بازسازی قصر دارالامان را به شرکت‌های خارجی بسپارد.

وزیر انکشاف شهری افغانستان می‌گوید با کشور های مشوره می‌کنند که در امور بازسازی بنا های تاریخی تجربه کاری و مهارت دارند.

حبیب الله رفیع عضو اکادمی علوم افغانستان می‌گوید، شاه امان الله انتظار داشت که با تکمیل کار ساختمان قصر، کابل به یک شهر قشنگ مبدل شود که توجه خاص خارجی ها را به افغانستان جلب کند.
وی گفت:
" زمانیکه استقلال گرفته شد، شاه امان الله خواست تا هر کسی که از سایر کشور ها می‌آید، افغانستان واقعی را ببیند. به همین منظور اعلی حضرت کار ساختن یک شهرک در دارالامان و یک قصر دولتی در آنجا را آغاز کرد. قصر دارالامان به خاطری ساخته شده بود که اعضای شورا و سایر تشکیلات دولتی در آنجا جابجا و منسجم شوند."

تا حالا معلوم نیست که بازسازی قصر دارالامان چه مدت زمان را در بر خواهد گرفت.

اما پس از سروی انجنیران مشخص خواهد شد که به قصر تا چه حد آسیب رسیده، به چه اندازه کار نیاز دارد و امور بازسازی از کجای قصر آغاز شود.

در اینجا سونیا علی زاده یکی از دختران انجنیر در قصر دارالامان می‌گوید، گروه دختران با خرسندی و نیرومندی روی این پروژه کار می‌کنند و همه روزه به آرزوی صلح، ثبات و آرامش در افغانستان به کار می‌آیند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG