وکلا: جهت معرفی کاندید وزرا می‌توانیم رخصتی خود را به تعویق اندازیم

ولسی جرگه افغانستان می‎گوید که اگر حکومت بجای وزرای سلب صلاحیت شده هفت وزیر جدید را معرفی کند تا ۲۰ روز دیگر کار خواهند کرد.

نزدیک به دو ماه می‎شود که وزرای سلب صلاحیت شده به کار شان ادامه می‎دهند اما ادامه کار این وزرا که به گفته ولسی جرگه غیر قانونی است، صبر ولسی جرگه را لبریز کرده‎است.

عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، اگر حکومت برای حل این موضوع صادق باشد و بجای هفت وزیر سلب صلاحیت شده وزرای جدید را معرفی کند، آنان حاضر اند تا در جریان رخصتی‎های شان نیز کار کنند.

انعامی: ما خواهان معرفی شدن وزرای جدید بجای وزرای سلب صلاحیت شده هستیم.

او افزود:

"ما یک روز کاری داریم اما ما خواهان معرفی شدن وزرای جدید بجای وزرای سلب صلاحیت شده هستیم و اگر چنین کاری بکنند ولسی جرگه به کارش ادامه می‎دهد تا دو هفته یا ۲۰ روز دیگر."

سر از اول ماه دلو رخصتی‎های زمستانی شورای ملی افغانستان شروع می‎شود.

ولسی جرگه نزدیک به دو ماه پیش ۱۷ وزیر را بخاطر عدم مصرف ۷۰ درصد بودجه انکشافی استیضاح کرد که از آن جمله ۷ تن آن‎ها سلب صلاحیت شدند.

حکومت این موضوع را برای تفسیر به ستره محکمه فرستاد و به وزرای سلب صلاحیت شده دستور داد تا به وظایف‌شان ادامه دهند.

در پاسخ به این گفته‎های ولسی جرگه خواستیم تا نظر حکومت را نیز داشته باشیم.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت حکومت تماس‎های با ستره محکمه داشته و از آنان خواسته تا تفسیر شان را ارائه کنند.

فیصل: حکومت افغانستان هنوز هم منتظر تفسیر ماده ۹۲ قانون اساسی از سوی ستره محکمه است.

او افزود:

"حکومت افغانستان هنوز هم منتظر تفسیر ماده ۹۲ قانون اساسی از سوی ستره محکمه است، هر وقتی‎که این تفسیر به آدرس حکومت می‎رسد در آن زمان تصمیم نهایی در باره سرنوشت وزرا گرفته می‎شود اما هنوز هم وزیر هستند و هیچ‌گونه تصمیم در باره‌شان گرفته نشده‎است."

برای تفسیر ماده ۹۲ قانون اساسی ستره محکمه نزدیک به دو ماه را سپری کرده و تا هنوز نیز مسئولان این اداره از اظهار نظر خودداری می‎کنند.

وقتی خواستیم تا نظر عبدالله عطایی رئیس بخش تعلیمات و فردی که از آدرس مطبوعات ستره محکمه صحبت می‎کند را داشته باشیم وی چنین گفت:

"من مسئولیت ندارم و فقط ستره محکمه است که در هر مورد جواب می‎دهد."

شماری از حقوق‌دانان می‎گویند که حکومت بالای ستره محکمه فشار آورده و رئیس جمهور وقت کشی می‎کند.

فریور: قوه قضائیه مطابق قانون مستقل است اما در عمل نشان داد که از استقلالیت کامل برخودار نیست.

موسی فریور دراین باره گفت:

"قوه قضائیه مطابق قانون مستقل است اما در عمل نشان داد که از استقلالیت کامل برخودار نیست و اگر می‎بود موقف‌اش را در این باره وقت اعلان می‎کرد."

وی راه حل را در این زمینه نمی‎بیند زیرا به گفته وی قوه مقننه هم غیر قانونی است و این عملکرد حکومت همچنان.

به گفته وی، بیشترین ضرر این کشمکش را مردم متقبل می‎شوند.

گزارش: نورالله شایان