اگر ولسوالی سنگین سقوط کند چه عواقب را در پی خواهد داشت؟

در حالیکه از کاهش جنگ در ولسوالی سنگین ولایت هلمند گزارش داده شده‌است، یک هیئت بلند رتبه حکومتی تحت ریاست رئیس اجرائیه امروز وارد هلمند شد.

بر اساس گزارش‌ها از ولسوالی سنگین ولایت هلمند، شدت جنگ نسبت به دیروز کاهش یافته‌است.

شام دیروز جنگ شدید در بازار ولسوالی سنگین و نزدیکی قوماندانی امنیه این ولسوالی رخ داد که در آن شماری از پوسته‌های پولیس سقوط کردند و تلفاتی به هر دو جانب درگیر هم وارد گردید.

باوجودیکه دولت این موضوع را تائید نمی‌کند ولی رئیس شورای اجتماعی سنگین حاجی میرا جان می‌گوید که بیش از ده پوسته امنیتی سقوط کرده‌اند و به هر دو طرف تلفات وارد شده‌است.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت، باوجودیکه شب گذشته جنگ ادامه نیافت ولی در مورد طولانی شدن این جنگ نگرانی‌های موجود اند.

وی گفت:

"در شفاخانه جلال جان، تونلی از سوی طالبان منفجر شد که ۴۰ تن از افراد اردو در آن شفاخانه بودند. بعداً بی‌نظمی و جنگ آغاز شد و بعداً پوسته‌های که در این ولسوالی تا ادۀ کندهار موجود بودند این پوسته‌ها به سمت ولسوالی عقب نشینی کردند، حدود ده پوسته بودند و به هر دو طرف تلفات وارد شده و شماری هم زخمی شده‌اند."

جنگ ولسوالی سنگین، حکومت وحدت ملی را به اقدام واداشته و منتج به آن شد که هیئتی به ریاست رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله به هلمند برود.

در ترکیب این هیئت به شمول دیگر مقامات دولتی وزرای دفاع و داخله هم شامل اند.

آن‌ها در شوراب در قرارگاه ۲۱۵ میوند به شمول سنگین در مورد مارجه و نادعلی هم که در آن صدها سرباز از ماه‌ها به این‌طرف محاصره اند، صحبت خواهند کرد.

سؤال این‌جاست اگر سنگین سقوط کند چه عواقب را در بر خواهد داشت؟

مجید آخندزاده معاون شورای ولایتی هلمند می‌گوید با سقوط سنگین، گرشک و لشکرگاه هم سقوط خواهند کرد.

وی افزود:

"مانند موسی‌قلعه خواهد شد چنانچه آن‌را رها کردند و جنگ به نادعلی و مارجه و ولسوالی‌های جنوب رسید، اگر سنگین به دست مخالفین بیفتد، تمام منطقه تحت حاکمیت مخالفین مسلح خواهد آمد."

ولسوالی‌های نوزاد، باغران و موسی‌قلعه که در همسایگی سنگین قرار دارند قبلاً سقوط کرده‌اند. همچنان واشیر و کجکی که در شمال هلمند موقعیت دارند و هر روز شاهد جنگ‌ها و خشونت‌ها اند.

عمر ځواک سخنگوی والی هلمند می‌گوید نیروهای تازه نفس به سنگین رسیده‌اند و عملیات آغاز شده، این عملیات تا زمانی ادامه خواهد یافت که تهدیدات موجود در ولسوالی سنگین رفع گردند.

وی گفت:

"حال به اندازۀ جنگ‌های که دیروز صبح آغاز شده‌بود و در طول روز دوام کرد جنگ نیست، انداخت‌های پراکنده جریان دارد و فعلاً قوت‌های که آن‌جا رسیده‌اند مصروف این هستند که مناطقی را که در آن تهدیدات موجود اند تحت کنترول بیاورند."

با در نظرداشت تولید، پروسس و قاچاق مواد مخدر، طالبان مسلح توانسته اند در ده سال گذشته در این ولسوالی‌های مهم هلمند جنگ را گرم نگهدارند و شماری زیاد مناطق را تحت کنترول خود داشته باشند.

جنگ سنگین در این هوای سرد زمستان در حالی جریان دارد که ولسوالی‌های ناوه، خانشین و دیشو در جنوب هلمند و باغران، نوزاد و موسی‌قلعه در شمال این ولایت به شکل مکمل در دست طالبان اند و ولسوالی‌های دیگر این ولایت در حال محاصره قرار دارند.