مقامات: کمک‎های صورت گرفته به مناطق آسیب‌پذیر بسنده نیست

شماری از مقام‎های محلی از روند کمک رسانی به آسیب دیده‌گان برف‌باری‎های اخیر به شدت انتقاد دارند.

آنان از مسئولان ادارات کمک رسانی انتقاد کرده می‎گویند که کمک‎های که به مناطق آسیب‌پذیر صورت گرفته بسنده نیست و در بسیاری محلات تا حال هیچ کمکی با مردم صورت نگرفته‎است.

سردار سروری یک عضو شورای ولایتی بدخشان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که مردم نیازمندی شدید دارند و نرخ مواد غذایی چند برابر افزایش یافته‎است.

وی گفت که راه ۱۰ ولسوالی این ولایت بسته‎است و مردم در یک وضعیت رقت باری بسر می‎برند.

سروری: راه ۱۰ ولسوالی بدخشان بسته‎است.

او افزود:

"دو یا سه موتر موادی که کمک صورت گرفته برای یک قریه بسنده است نه برای تمام ولایت، در بخش صحی، مواد غذایی و دیگر نیازمندی‎ها کمک صورت نگرفته و نرخ مواد غذایی از جمله یک سیر برنج ۱۲۰۰ و یک سیر آرد به ۵۰۰ افغانی افزایش یافته‎است."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته‎است که از اول ماه جدی امسال تا حالا ۱۶۰ تن در نتیجه رویداد‌های طبیعی در کشور جان داده‌اند و بیشترین تلفات در نورستان، بدخشان، پروان و غزنی بوده‎است.

نورستان با بیش از پنجاه قربانی و بدخشان و پروان هر یک با حدود بیست، بیست قربانی بیشترین تلفات را متحمل شده‌اند.

اما در مجموع ۲۲ ولایت افغانستان شاهد برف‌باری‌های سنگین، طوفان و برف‌کوچ‌‎ها بوده‎است.

رئیس جمهور غنی نیز به اداره‌ رسیدگی به حوادث طبیعی دستور داده تا برای کمک رسانی به آسیب دیده‌ها هرگونه امکانات را به خرچ دهند.

از سوی هم احمدالله مؤحد نماینده مردم نورستان در ولسی جرگه می‎گوید، آن‌چه را مسئولین در زمینه کمک رسانی ادعا دارند، بی‌اساس است.

به گفته وی، تا حال تیم‎های نجات و صحی به مناطق آسیب دیده نرسیده‎است.

او افزود:

"ما نهایت ضرورت به داکتران و یک تیم نجات داریم تا به آسیب دیده‌گان کمک صورت گیرد و اجساد که لادرک است را پیدا کنند و مشکلات مردم از نزدیک رسیدگی شود و کارهای نمایشی صورت نگیرد."

در همین حال محمد اسلم سیاس معاون اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می‎گوید که دو هلیکوپتر مواد اولیه به نورستان و دو هلیکوپتر مواد اولیه به بدخشان روز گذشته فرستاده شده‎است.

سیاس: ما در تمام ولایت مواد غذایی و غیر غذایی به‌شمول سرپناه مؤقت جابجا کردیم.

به گفته وی، سطح امکانات‌شان در سطح ولایات به تناسب آسیب‌پذیری‎ها بیشتر است:

"ما در تمام ولایت مواد غذایی و غیر غذایی به‌شمول سرپناه مؤقت جابجا کردیم و در هر ولسوالی و قریه که نیاز باشد این امکانات در خدمت مردم قرار دارد."

در همین حال صدیق قیام یکی از آگاهان در بخش حوادث طبیعی می‎گوید، برای این‎که آمار قربانیان در اثر برف‌باری‎ها و حوادث طبیعی کمتر باشد باید کمک‎های عاجل قبل از فرا رسیدن فصل زمستان در هر ولسوالی جابجا گردد.

گزارش: نورالله شایان