خوگیانی: نیرو‌های سرحدی در ننگرهار به حالت آماده‌باش در آمده‌اند

با ادامه راکت پراکنی‌های پاکستان، مقام‌های ارشد در ولایت ننگرهار می‌گویند، هر زمانی که حکومت مرکزی برای آن‌ها دستور بدهد، اقدام مشابه علیه پاکستان انجام خواهند داد.

بر اساس گزارش‌ها، روز دوشنبه هم چندین منطقه در ولسوالی‌های شرق افغانستان، هدف راکت و توپخانه پاکستان قرار گرفتند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به رادیو آزادی گفت، در مناطق دور دست خط فرضی دیورند، تعداد کافی نیرو‌های سرحدی افغان جابجا شده‌اند و به گفته وی برای پاسخ به هر گونه اقدام از سوی دشمن آمادگی دارند.

خوگیانی: در مناطق دور دست خط فرضی دیورند، تعداد کافی نیرو‌های سرحدی افغان جابجا شده‌اند.

وی گفت:

"تلاش‌های ما همین است که بحران از راه دیپلوماتیک حل شود. اما برای مردم ما این وعده را می‌دهیم که اگر آن‌ها در آن‌سوی خط فرضی دیورند آمادگی می‌گیرند، احساسات و مردانه‌گی منسوبین و مردم ما چیزی است که هم به دشمن شکست می‌دهد و هم از خاک خود دفاع کرده می‌توانیم."

سخنگوی والی ننگرهار افزود، حکومت مرکزی افغانستان مشغول گفت‌وگو‌ها با پاکستان بخاطر حل بحران تازه‌است.

به‌گفته عطاالله خوگیانی، امیدواری‌های وجود دارد که دروازه تورخم امروز به روی رفت و آمد مردم باز شود.

خوگیانی همچنان افزود، روز دوشنبه والی ننگرهار، نیرو‌ها و مسئولان ارشد امنیتی و شماری از اعضای شورای ولایتی از ولسوالی لعل‌پور دیدن کردند.

تنها در چند روز اخیر، صد‌ها راکت از جانب پاکستان بالای همین ولسوالی پرتاب شده‌است.

به‌گفته مقام‌های ننگرهار، ولسوالی لعل‌پور دیروز هم هدف راکت‌های سنگین از جانب پاکستان قرار گرفت.

به دنبال حمله در ایالت سند که ده‌ها کشته برجا گذاشت، اسلام‌آباد نه‌تنها از راه‌های دیپلوماتیک بالای افغانستان فشار‌ها را افزایش داده بلکه نیرو‌های امنیتی آن‌کشور به حملات راکتی و توپخانه در مناطق مرزی شرق افغانستان ادامه داده‌اند.

در عین حال، افغانستان در واکنش به این ادعای مقام‌های پاکستانی که گفته اند، رهبران طالبان در مناطق شرقی افغانستان به سر می‌برند، یک لیست ۸۵ نفری از شورشیان را به آن‌کشور سپرده‌است.

این لیست از سوی سفیر افغانستان در اسلام‌آباد به مقام‌های پاکستانی سپرده شد که در آن علاوه بر نام‌های ۸۵ قوماندان شورشیان که در آن‌کشور فعالیت دارند، از موجودیت ۳۲ مرکز شورشیان هم نامبرده شده که به گفته مقام‌های افغان، در خاک پاکستان وجود دارند.

گزارش: جاوید نعیمی