وکلا: حکومت داخل شدن هلیکوپتر پاکستانی به افغانستان را بررسی کند

پس از داخل شدن یک طیاره نظامی پاکستان به فضای افغانستان در ولایت کنر کمیسون امنیت داخلی ولسی جرگه می‎گوید این حرکت پاکستان ممکن اهدافی را در قبال داشته باشد.

این کمیسیون ولسی جرگه داخل شدن هلیکوپتر نظامی پاکستان را به حریم فضایی افغانستان نقض حاکمیت ملی این کشور خوانده و آن را نگران کننده می‎داند.

نواب منگل یکی از اعضای این کمیسیون روز سه شنبه با رادیو آزادی از حکومت افغانستان خواست تا درین خصوص بی‌تفاوت نبوده این مسئله را با جدیت دنبال کند.

منگل: به هر عنوان که این‎ها وارد حریم افغانستان شده‌اند یک حرکت قابل بخشش نیست.

وی افزود:

"حالا همین حرکت‌شان که یک فروند طیاره‌شان به حریم افغانستان داخل شده‎است شاید حرکت تکتیکی‌شان باشد و این را وانمود بسازد که ما یک کشور زورمند هستیم و در ضمن شاید حرکت استخباراتی را داشته باشند و به هر عنوان که این‎ها وارد حریم افغانستان شده‌اند یک حرکت قابل بخشش نیست."

آقای منگل از حکومت افغانستان نیز تقاضا کرد که این مسئله را به جدیت دنبال کرده و درین زمینه بی‌تفاوت نباشد.

این در حالیست که روز گذشته وزارت خارجه افغانستان از داخل شدن یک هلیکوپتر نظامی پاکستان حین گزمه در سرحدات میان دو طرف خط مرزی دو کشور اخیراً به داخل خاک افغانستان در ولایت کنر خبر داد.

این نخستین بار نیست که یک طیاره نظامی پاکستان وارد خاک افغانستان شده و در فضای هوایی این کشور پرواز می‎کند، بلکه چند ماه قبل نیز از نشست اضطراری یک هلیکوپتر نظامی پاکستان در ولایت لوگر نیز خبر داده شده بود.

در آن زمان وزارت دفاع افغانستان گفته بود که این هلیکوپتر نشست اضطراری کرده‎است اما سفارت پاکستان در کابل آن را سقوط هلیکوپتر در ولایت لوگر عنوان کرده بودند.

وزارت دفاع افغانستان در مورد پرواز تازۀ هلیکوپتر نظامی پاکستان در کنر چیزی نگفت اما وزارت خارجه افغانستان می‎گوید در عکس‌العمل به این موضوع اقدامات را انجام داده‎است.

آزاد: سفیر جمهوری اسلامی پاکستان را وزارت خارجه بار دیگر احضار کرد.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی در مورد اقدامات انجام شده از سوی مقامات این وزارت گفت:

"دیروز پس از چاشت سفیر جمهوری اسلامی پاکستان را وزارت خارجه بار دیگر احضار کرد و مراتب اعتراضات شدید حکومت افغانستان را به آقای ابرار حسین سپردند و آن‎ها نیز تعهد کردند که مراتب اعتراض افغانستان را در زمان معین به جانب پاکستان بازتاب می‎دهند."

آقای آزاد همچنان گفت که وزارت خارجه افغانستان بر علاوه این موضوع مشکلات مسدود شدن راه‎های تورخم و سپین‌بولدک و همچنان راکت پراگنی‎های نظامیان پاکستانی به مناطق سرحدی افغانستان را نیز با سفیر پاکستان در کابل شریک ساخت.

هرچند اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه پیگیری این قضایا را از طریق راه‎های دیپلوماتیک مهم می‎دانند اما تأکید دارند که نیروهای امنیتی افغان نیز باید برای دفاع از کشور در مناطق مرزی تجهیز بیشتر شده و اجازه داده نشود تا پاکستان به تخطی‌هایش در افغانستان ادامه بدهد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده