زاخیلوال: اگر راه‌ها باز نشوند مسافرین را از راه هوا انتقال می‌دهیم

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام‌آباد

"ادامۀ بسته ماندن راه‌ها بدون دلیل به جز از آزار دادن مردم عادی معنی دیگری ندارد."

این را حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام‌آباد دیروز در صفحۀ فیس‌بوک‌اش نوشته است.

آقای زاخیلوال گفته‌است که مقام‌های پاکستانی به او هیچ جواب قناعت‌بخش نداده‌اند که چرا همه راه‌های قانونی را با افغانستان بسته اند.

آقای زاخیلوال در ادامه گفته‌است که با سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدراعظم پاکستان روز شنبه بار دیگر ملاقات کرده‌است.

در ادامه، او نوشته که به مشاور صدراعظم پاکستان گفته‌است که اگر تا دو روز دیگر این راه باز نشود او از کابل خواهان پروازهای خاص برای انتقال دادن مسافران گیر مانده افغان در خاک پاکستان خواهد شد.

آقای زاخیلوال در ادامه گفته‌است که این یک تصویر خوب از پاکستان ارائه نخواهد داد و این که قبلاً هم از کابل چنین درخواست را کرده‌است.

چندین ساعت بعد از انفجار خونین در زیارت لال شهباز قلندر در ایالت سند پاکستان، لوی درستیز اردوی پاکستان در شانزدهم فبروری امر کرد که همه راه‌های مرزی با افغانستان بسته شود.

مسئولیت حملۀ سند را گروه دولت اسلامی یا داعش به عهده گرفت، اما مقام‌های پاکستانی همه راه‌ها را به روی افغان‌ها که خودشان هم از دست داعش با دشواری‌های روبه‌رو هستند، مسدود کردند.

سفیر افغانستان در اسلام‌آباد گفته‌است که هیچ قابل توجیه نیست که به‌خاطر جلوگیری از سرازیر شدن تروریستان راه‌های مثل سپین‌بولدک و تورخم مسدود شوند که در آن‌ها صدها سرباز مجهز با سلاح سبک و سنگین هم حضور داشته باشند.

آقای زاخیلوال گفته‌است که به دنبال بسته شدن راه‌ها، با شماری از سیاستمداران به‌شمول آفتاب احمد خان شیرپاو، اسفندیار ولی خان، سراج‌الحق، عمران خان و برخی دیگر به تفصیل صحبت کرده‌است.

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان گفته‌است سفیر افغانستان با او در مورد بسته شدن راه‌ها روز شنبه ملاقات کرد.

عمران خان در تویتر اش نوشته‌است:

"بستن راه‌ها میان افغانستان و پاکستان بحران بشری به میان خواهد آورد."

عمران خان در ادامه ابراز امیدواری کرده که راه‌ها به روی رفت و آمد اشخاص دارای اسناد قانونی باز شود و حکومت‌های هر دو کشور هم به‌گونۀ مؤثر با تروریزم مبارزه کنند.

حدود ۲۵ هزار تن از افغان‌های که برای معالجه یا مسایل دیگر به پاکستان رفته بودند، از بیست روز به این‌سو درین کشور گیر مانده‌اند.

تاکنون روشن نیست که مقام‌های پاکستانی چه وقت راه‌های قانونی دیگر مثل تورخم و سپین‌بولدک را باز خواهند گشود تا بسیاری از مردم از مشکل نجات یابند.