عبدالله: برای جلوگیری از خشونت علیه زنان به مبارزۀ ملی نیاز است

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان به مبارزه ملی و سرتاسری تأکید کرده و نقش علمای دین، نهاد‌های مدنی، متنفذین و سیاسیون را در این بخش مهم می‌خواند.

عبدالله عبدالله روز یکشنبه در محفلی که به پیشواز از هشتم مارچ روز بین‌المللی زن برگزار شده بود گفت، مانند تعلیم و تربیه برای جلوگیری از خشونت علیه زنان به بسیج ملی نیاز است.

وی افزود:

"واقعاً همانطوری که سواد آموزی یک بسیج ملی را ایجاد می‌کند همان طور در رفع خشونت به یک بسیج ملی ضرورت داریم، علمای ما در زمینه پیش قدم هستند واقعاً، اما بین جامعه مدنی، نخبگان این سرزمین و سیاسیون باید یک ارتباط منطقی و یک ارتباط نهادینه را ایجاد کنیم."

آقای عبدالله گفت، هنوز هم زنان در محیط و ساحات دیگر با تبعیض و خشونت روبه‌رو اند که یکی از عوامل آن نا امنی است.

رئیس اجرائیه اما تأکید کرد که هرچند زنان با خشونت‌های روبه‌رو اند اما دست آورد‌های چشمگیری هم دارند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها زنان با خشونت‌های گوناگون روبه‌رو اند که این خشونت‌ها بالای زندگی زنان افغان تأثیرات ناگواری را وارد کرده است.

لت و کوب، ازدواج‌های زیر سن، محرومیت از برخی حقوق، آزار ها و تبعیض‌‌های جنسیتی در محیط کاری و خانواده از مواردی اند که زنان افغان با آن روبه‌رو اند.

وزارت امور زنان افغانستان از وضعیت موجودۀ خشونت با زنان ابراز نگرانی کرده و خواستار عملی شدن اقدامات و برنامه‌های لازم در این زمینه است.

دلبر نظری وزیر امور زنان از علمای دین، نهاد‌های عدلی و قضایی و دیگر نهاد‌ها می‌خواهد تا در کنار تأمین عدالت در جامعه از زنان حمایت کنند.

دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان

وی افزود:

"از علمای دینی به حیث رهبران مذهبی و معنوی مردم، نهاد‌های عدلی و قضایی به حیث تأمین کننده عدالت تقاضا می‌کنم تا در حمایت از حقوق اسلامی و انسانی زنان، در کنار زنان افغان ایستاد شوند."

قابل یادآوری است که پیش از این هم مقام‌های حکومت برای مبارزه با خشونت علیه زنان از عملی شدن برخی اقدامات و برنامه‌ها سخن گفته بودند اما با آن هم زنان افغان با مشکلات زیادی از جمله خشونت دست و گریبان اند.

گزارش: نصرت پارسا