یون: مصارف عصری ۸ مارچ بالای سهولت‌های ابتدایی زنان دهات مصرف شود

هشتم مارچ مصادف با روز جهانی زن است.

از این روز در سراسر جهان بشمول افغانستان اما در این کشور در حالی تجلیل می‎شود که مقام‎های دولتی و فعالان مدنی از خشونت‎ها در برابر زنان و دستاوردها در این عرصه سخن می‎زنند.

از هشتم مارچ یا روز جهانی زن در حالی در سراسر افغانستان تجلیل می‎شود که خشونت در برابر زنان نسبت به هر سال دیگر در سال جاری شدید بوده‎است.

ارقام تازه نشان می‎دهد که در سال ۱۳۹۵ خشونت در برابر زنان افغان نسبت به سال‎های دیگر ۵ فیصد افزایش یافته‎است.

وزارت امور زنان افغانستان خشونت در برابر زنان را نگران کننده می‎خواند و خواستار تطبیق برنامه‎های لازم در این بخش است.

وردک: بسیاری از خشونت‎های شدید در مناطق نا امن رخ داده که دولت در آن‎جا دسترسی ندارد و از همنی رو به عاملین آن سزا داده نشده‎است.

سپوژمی وردک معین این وزارت به رادیو آزادی چنین گفت:

"قضایای که تا امروز نزد وزارت امور زنان ثبت شده، هرچند که ربع چهارم سال نیز به پایان نرسیده ۴۹۰۹ مورد است که ۱۷۶ آن موارد شدید بوده‎است."

خانم سپوژمی گفت، بسیاری از خشونت‎های شدید در مناطق نا امن رخ داده که دولت در آن‎جا دسترسی ندارد و از همنی رو به عاملین آن سزا داده نشده‎است.

وی از حکومت می‎خواهد که برای بهتر شدن وضعیت زندگی زنان افغان برنامه‎های شان را حمایت کند.

از سوی هم شماری از نهادهای مدافع زنان هرچند از دستاوردهای سال‎های گذشته در بخش زنان خوشبین اند اما می‎گویند که افزایش خشونت در برابر زنان نگران کننده‎است و باید اقدامات جدی در این مورد صورت گیرد.

نیلوفر شیرزاد یک عضو شبکه زنان فغان به رادیو آزادی گفت که آنان در سال روان ۱۲۳۵ مورد خشونت در برابر زنان را ثبت کرده‎اند که در مقایسه با سال‎های گذشته ۶۸ فیصد افزایش را نشان می‎دهد.

زنان افغان

او افزود:

"در سال روان ما ۱۳۲۵ قضیه خشونت در برابر زنان را ثبت کردیم که در بخش‎های مختلف بوده‎است، بدبختانه بر اساس فیصدی باید بگویم که ۶۸ فیصد افزایش آمده که مورد سخت بوده و برخی قتل‎های ناموسی نیز شامل است."

خانم نیلوفر می‎گوید، تلاش می‎شود تا به قربانیان این خانواده‎ها عدالت تامین شود و این کوشش‎ها جریان دارد.

از سوی هم شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان از نشست‎های که بمناسبت هشتم مارچ برگزار می‎شود انتقاد دارند و می‎گویند که این نشست‎ها درد زنان افغان را دوا نمی‎کند.

آرین یون یک عضو ولسی جرگه می‎گوید که هزینه این نشست‎ها باید در بخش صحی و دیگر تسهیلات ابتدایی زنان در نقاط دور دست به مصرف برسد، زیرا زنان در مناطق دور دست با مشکلات زیاد دست و گریبان اند.

به گفته وی، امکانات زیاد به نام زنان افغان گرفته می‎شود اما به همان اندازه برای حل مشکلات و رشد زنان به مصرف نمی‎رسد.

یون: پول‎های‎که در چنین مراسم و در هوتل‎های بزرگ گرفته می‎شود باید بجای آن، به زنان در نقاط دوردست که زیر خط فقر اند و از سهولت های ابتدایی هم مستفید نیستند مصرف شود.

خانم یون افزود:

"با این گونه تجلیل مه موافق نیستم، پول‎های‎که در چنین مراسم و در هوتل‎های بزرگ گرفته می‎شود باید بجای آن، به زنان در نقاط دوردست که زیر خط فقر اند و از سهولت های ابتدایی هم مستفید نیستند مصرف شود تا آن زنان هم فکر کنند که هشتم مارچ تجلیل شد."

وزارت امور زنان نیز برگزاری نشست‎ها بمناسبت هشتم مارچ را بسنده نمی‎داند و می‎گوید که باید در چنین محفل‎ها وعده‎های خالی صورت نگیرد و نیاز به گام‎های عملی است.

با این همه حکومت افغانستان هر چند مشکلات موجود در برابر زنان افغان را می‎پذیرد اما از برخی دستاوردها نیز سخن می‎زند.

ریاست اجرائیه افغاننستان می‎گوید که برای تامین حقوق زنان متعهد اند و تلاش می‎شود تا مشکلات شان حل شود.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در مراسم که بمناسبت روز جهانی زن برگزار شده بود گفت در عرصه‎های مختلف زنان پیشرفت کرده‎اند و نقش سیاسی و اقتصادی شان قابل یاد آوریست.

وی گفت در حالی‎که شماری از زنان افغان زیر خط فقر زندگی می‎کنند اما نقش اقتصادی شان جای خوشی است.

عبدالله نقش سیاسی زنان در دولت را نیز دستاورد خوانده و گفت که در سطح تصمیم گیری به زنان نقش زیاد داده شده‎است.

زنان افغان

گروه موسوم به دادخواهی حقوق سیاسی زنان در یک گزارش گفته‎است که ۴ وزیر، هشت معین در کابینه کار می‎کند و ۲۷ فیصد در ولسی جرگه، ۲۰ درصد در شوراهای ولایتی، ۹ درصد اعضای انتخابی و ۵۳ درصد اعضای انتصابی مشرانو جرگه را زنان تشکیل داده که در مقایسه با کشور های همسایه نقش سیاسی بیشتر زنان را نشان می‎دهد.

رئیس اجرایه تهیه قانون منع خشونت، تامین حقوق زنان را از تعهدات دولت افغانستان خوانده و گفت که حضور زنان در ادارات تعلیمی دستاورد بزرگ است.

بر اساس معلومات وزارت معارف افغانستان از میان ۹،۲ میلیون شاگرد، ۴ میلیون آن را دختران تشکیل می‎دهد و از میان ۱۹۵ هزار معلم ۳۲ درصد آن را زنان تشکیل می‎دهد.

رئیس اجرائیه از موارد خشونت در برابر زنان نیز یاد آوری کرد که به گفته وی درد آور است.

وی گفت که در این بخش به یک مبارزه سراسری و ملی نیاز است.

او افزود:

"برای مبارزه با خشونت در برابر زنان به یک اجماع ملی و سراسری نیاز است، در این بخش جامعه جهانی، نهادهای مدنی، عالمان دین، چهره‎های سیاسی و بزرگان قومی باید با هم کار کرده و به همکاری شان امکان دارد که این مبارزه برحق شود."

آقای عبدالله گفت که در برخی مناطق ، نا امنی سبب شده تا دولت برای تامین حقوق زنان کار کرده نتواند.

زنان کارگر افغان

از سوی هم عادله حسینی رئیس نهاد حمایت از زنان و کودکان افغانستان از پیشرفت‎های اقتصادی زنان خرسند است و می‎گوید که آنان می‎توانند به خودکفایی اقتصادی برسند.

خانم حسینی به رادیو آزادی چنین گفت:

"در بیش از یک دهه گذشته زنان دستاورد چشم گیر داشته اند، در دولت و انجوها برای شان نقش داده شده و بلاخره در عرصه‎های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیشرفت خوبی داشته‎اند."

وی در کنار دستاوردها از چالش‎ها فرا راه زنان نیز سخن می‎زند و می‎گوید که محدودیت‎ها فرهنگی، بد دادن دختران، لت و کوب، ازدواج‎های زیر سن و اجباری، آزار جنسی و تعبیض در محیط کاری از مواردی اند که بالای زندگی زنان تاثیر منفی گذاشته است.

نورالله شایان