رحیمی: نتایج تحقیقات حملۀ اخیر کابل با مردم شریک می‌گردد

حکومت افغانستان می‎گوید که سرگرم تحقیق و بررسی چگونگی وقوع حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان است.

ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید که منتظر تکمیل شدن تحقیقات در پیوند به حمله بالای شفاخانه سردار محمد داوود خان اند و پس از آن نتایج اقدامات با مردم شریک خواهد شد.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی این ریاست در یک نشست خبری در کابل گفت که اکثر چنین حملات در گذشته‎ها در پاکستان طرح ریزی شده‎اند.

وی می‎گوید، هر چند قبل از وقت است که پاکستان را متهم به سازماندهی این حمله کرد اما به گفته وی در گذشته سر نخ این گونه حملات در آن‌کشور بوده‎است.

رحیمی گفت که نقاط ضعف در جلوگیری از این حمله شناسایی خواهد شد.

او افزود:

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

"تحقیقات جریان دارد و بعد از تحقیق نهایی این حادثه نتایج اعلان خواهد شد، در گذشته‎ها اکثریت قاطع این چنین حملات سرنخ اش در پاکستان پیدا شده‎است."

بر اساس برخی گزارش‎های رسانه‎های بین‌المللی، در این حمله ۴۹ تن کشته و ۶۳ تن دیگر زخمی شده‎اند.

اما اسماعیل کاووسی مسئول مطبوعاتی وزارت‎ صحت عامه می‎گوید که در این حمله بیش از ۳۰ تن کشته و ۷۴ تن زخمی شده‎اند.

مسئولیت این حمله را گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش به عهده گرفته‎است.

هفته پیش نیز طالبان مسلح بالای حوزه ششم امنیتی و پس از آن در نزدیکی حوزه دوازدهم بالای مراکز نیروهای امنیتی در شهر کابل حمله کردند که به گفته مسئولان امنیتی در نتیجه آن ۲۲ کشته و ۱۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

این باری نخست نیست که شفاخانه سردار محمد داوود هدف قرار می‎گیرد پیش از این در سال ۱۳۹۰ خورشیدی نیز هدف حمله انتحاری قرار گرفته بود که در آن شش نفر از کارکنان شفاخانه کشته و ۲۳ تن زخمی شده بودند.

از سوی هم هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید که از قبل برای مهاجمان زمینه سازی صورت گرفته و امکانات جنگی برای شان در داخل شفاخانه فراهم شده‎است.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه به رادیو آزادی گفت:

"هفت ساعت جنگ در برابر نیروهای امنیتی، تجهیزات و فراهم آوری امکانات از قبل جابجا شده بود و مهاجمان در حقیقت از دروازه عمومی داخل شفاخانه شده‌اند."

برخی از کارشناسان امنیتی نیز بدین باور اند که موجودیت ستون پنجم در نظام عامل این چنین رویداد هاست.

زلمی وردک یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"سه کتگوری عامل این چنین واقعات در کشور است، مدیریت ناسالم، قانون ضعیف و روابط اند که با موتر زرهی و لباس‌های سفید انتقال داده می‌شوند."

آقای وردک خواستار مجازات کسانی است که در جلوگیری از این حمله غفلت وظیفوی کرده‌اند.

به گفته وی، تا زمانی‌که افراد همکار با مخالفان مسلح دولت شناسایی و مجازات نشوند، دامنه این گونه حملات بر چیده نخواهد شد.

نورالله شایان