بریتانیا خواهان حل تنش‌ها میان هالند و ترکیه شد

تنش‌ها میان هالند و ترکیه اوج گرفته‌اند.

بعد از آن‌که هالند یک وزیر کابینه ترکیه را اخراج کرد و طیارۀ حامل وزیر خارجه این‌کشور را اجازۀ نشست نداد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هشدار داده‌است که هالند قیمت این عملش را خواهد پرداخت.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه برای شرکت در یک گردهمایی سیاسی، راهی هالند بود که به طیارۀ حامل وی اجازه نشست داده نشد.

رئیس جمهور اردوغان دیروز در یک سخنرانی تلویزیونی روی بیانات قلبی‌اش تأکید کرده و حکومت هالند را متهم به نازیسم و فاشیسم کرده گفت، تنها چنین حکومت‌ها به وزرای خارجه کشورهای دیگر اجازه ورود به کشور شان را نمی‌دهند.

اردوغان گفت:

"فکر می‌کردم نازیسم مرده است ولی اشتباه کرده بودم، نازیسم هنوز هم در غرب وسعت دارد."

اردوغان در یک محفل در استانبول گفت:

"غرب چهره اصلی‌اش را نشان داده‌است."

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

وی افزود:

"چند روز گذشته چهره اصلی غرب را به وضاحت افشا ساخته است. برادران عزیز، زمانیکه این رویدادها آغاز شد من گفتم این ظلم مشابه با ظلم فاشیست‌هاست. نازیسم برگشته است. فکر می‌کردم نازیسم ختم شده‌است ولی اشتباه کرده بودم."

نازیسم به مجموعه ایدیولوژی‌های حزب نازی اطلاق می‌شود.

نازی‌ها به برتری نژادی معتقد بودند و مدعی بودند که خالص‌ترین نژاد آریایی‌ها هستند.

در طرف مقابل نازی‌ها یهودیان را دشمنان شماره یک نژاد آریایی می‌خواندند.

اردوغان از فرانسه ابراز سپاس کرد که به مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اجازه داد برای سخنرانی به اتباع ترکی در یک گردهمایی در شهر میتز فرانسه برود.

هالند به روز شنبه به طیاره حامل چاووش اوغلو اجازه نشست را نداده و گفت، این کار را به دلیل خطر نظم و امنیت عمومی در شهر روتردام می‌کند که قرار بود چاووش اوغلو وارد آن گردد.

ناوقت همان روز وزیر امور خانواده و سیاست‌های اجتماعی ترکیه فاطمه بتول سایان کایا بعد از آن از هالند اخراج شد که از ورود به قونسلگری ترکیه در روتردام جلوگیری شد.

در این حال بوریس جانسون وزیر خارجۀ بریتانیا دیروز در پاسخ به سؤالی در مورد اقدام هالند ابراز امیدواری کرد که ترکیه و هالند بتوانند به زودی مشکل‌شان را حل نمایند.

بوریس جانسون وزیر خارجۀ بریتانیا

وی گفت:


"فکر می‌کنم این خیلی تأسف‌آور است زیرا هر دو کشور اعضای ناتو و دوستان خوب ما اند. همتای ترکی من مولود چاووش اوغلو همین حال به من زنگ زده بود، من برایش واضح ساختم که اگر بخواهد بیاید و با من نان چاشت را صرف کند، هیچ‌چیزی مانع وی نخواهد شد. ولی معلومدار است که این چیزی است که امیدواریم به زودترین فرصت میان این دو کشور حل گردد."

قرار بود این دو وزیر کابینۀ ترکیه در گردهمایی‌های به حمایت از یک همه‌پرسی در ترکیه سخنرانی کنند که قرار است ماه آینده به راه افتاده و در آن در مورد افزایش صلاحیت‌های رئیس جمهور ترکیه، رأی‌گیری شود.

اقدام هالند، تظاهراتی را در ترکیه و هالند باعث شد.

قبل از ظهر دیروز پولیس هالند برای از هم پاشیدن مظاهره کننده‌گان که بیرق‌های ترکیه را در مقابل قونسلگری ترکیه در روتردام به اهتزاز درآورده بودند، از سگ‌ها و تانک‌های آب استفاده کرد.

شماری از تظاهر کننده‌گان، پولیس ضد آشوب هالند را با بوتل‌ها و سنگ‌ها هدف قرار دادند و پولیس شماری از آن‌ها را مورد لت و کوب قرار داد.

یک اعتراض کننده در ترکیه وارد محوطه قونسلگری هالند در استانبول شده، بیرق هالند را دور ساخته و بجای آن بیرق ترکیه را نصب کرد، ولی بر اساس گزارش‌‎ها بیرق هالند بعداً دوباره در جایش نصب شد.