وحیدی: گزارش بررسی دوسیه ام باید با رسانه‌ها شریک ساخته شود

عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان که وظیفه‌اش به حالت تعلیق درآمده است می‌گوید که بررسی‌های هیئت موظف در مورد دوسیه‌اش به ابهامات اشاره کرده و هیچ کسی را به اتهام فساد در این وزارت مشخص نکرده‌است.

عبدالرزاق وحیدی روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که وی گزارش یافته‌های این هیئت را به گونه غیر رسمی مطالعه کرده‌است.

اکنون آقای وحیدی از لوی سارنوالی می‌خواهد تا گزارش این هیئت را که به گفته وی حدود یک ماه قبل به این اداره رسیده با رسانه شریک سازد.

وی گفت:

"حداقل خواست من این است که مرحله اول گزارش که مطابق به قانون اجراآت جزایی اهل خبره باید یک گزارش را می‌دادند چون موضوع تخنیکی است لوی سارنوالی مجبور است که به اهل خبره مراجعه کند این گزارش به دسترس رسانه‌ها قرار بگیرد و مرحله اساس تحقیقات لوی سارنوالی باید به اساس همین گزارش باشد. گزارش اول باید رسماً به دسترس خودم و رسانه‌ها قرار بگیرد."

وظیفه عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان که از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت شده، نزدیک به دو ماه قبل از سوی رئیس جمهور به اتهام فساد اداری به حالت تعلیق درآمد.

پس از آن هیئتی از سوی ریاست جمهوری به هدف بررسی این اتهامات موظف شد و این هیئت تحقیقات‌اش را در زمینه نهایی کرده‌است.

در این حال لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که یافته‌های هیئت موظف برای تحقیق در مورد اتهامات وارد شده به وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی به آنان مواصلت کرده و تحقیقات به اساس آن ادامه دارد.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی که با رادیو آزادی صحبت می‌کرد در مورد گفت:

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

"هیئت تحقیق ما روی یک پلان تحقیقاتی منظم با در نظرداشت همان بررسی‌های تخنیکی هیئت موضوع را به پیش میبرد و انشاالله همین که هیئت تحقیق پیرامون موضوع به یک نتیجه رسید گزارش مفصل این موضوع را طبق قانون با شما شریک خواهیم ساخت."

سخنگوی لوی سارنوالی می‌گوید که برای بررسی این دوسیه به دقت و زمان بیشتر نیاز است.

اما کبیر رنجبر آگاه مسایل حقوقی می‌گوید که اگر لوی سارنوالی نتوانسته است دوسیه وزیر مخابرات را در مدت ۱۵ روز تکمیل کند باید علت آن مشخص سازد.

کبیر رنجبر آگاه مسایل حقوقی

وی افزود:

‎"اینها باید به مردم توضیح دهند وقتی که در مدت ۱۵روز سارنوالی موفق نشده است که تحقیقات در مورد دوسیه را تکمیل کند چرا؟ به کدام دلیل؟ و چقدر فرصت دیگر نیاز است این موضوعات در مقابل مردم شفاف باید باشد در غیر آن فساد محسوب می‌شود."

آقای رنجبر افزود که مردم عملاً شاهد بوده‌اند که در اکثر دوسیه‌های فساد برخی مقامات بلند پایه، بجای قانون ملاحظات در نظر گرفته شده‌است.

به گفته وی اگر این روند ادامه یابد و نتایج دوسیه‌های مقامات متهم به فساد در زمان معین آن با مردم در میان گذاشته نشود حکومت اعتبارش را در امر مبارزه با فساد نزد مردم از دست خواهد داد.

ارزو غیاثی