نگرانی مشرانو جرگه از تبدیل شدن افغانستان به سوریه دوم

مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید که تنها فیصله دقیق، روابط بی‌طرف و سیاست خارجی متوازن می‎تواند افغانستان را از مبدل شدن به میدان جنگ قدرت‎های بزرگ جهان دور نگهدارد.

این جرگه دولت افغانستان نگران است که مبادا افغانستان به سوریه دوم و میدان جنگ قدرت‎های بزرگ جهان مبدل گردد.

هیئت اداری این جرگه روز یکشنبه در نشست عمومی گفت که شماری از کشورهای منطقه به‌خصوص روسیه از چگونگی مبارزه با تروریزم و مواد مخدر در افغانستان نگران بوده و این مسئله می‎تواند روسیه و امریکا را در مقابل هم قرار دهد.

اعضای این جرگه در نشست عمومی روز یکشنبه با ابراز نگرانی از وضعیت اخیر در سوریه گفتند هراس دارند که مبادا افغانستان نیز با چنین سرنوشت روبه‌رو گردد.

محمد علم ایزدیار معاون اول این جرگه که ریاست نشست عمومی را نیز به عهده داشت گفت که برای افغانستان لازم است تا نگرانی برخی کشورها را رفع کرده و روابط‌اش را به نفع کدام کشور با کشورهای دیگر خراب نسازد.

ایزدیار: جنگ سوریه متأسفانه جنگ داخلی نیست به همین دلیل است که ما در افغانستان هم تشویش داریم.

او افزود:

"جنگ سوریه متأسفانه جنگ داخلی نیست به همین دلیل است که ما در افغانستان هم تشویش داریم که افغانستان به سوریه دوم تبدیل نشود، افغان‎ها متوجه دسایس و توطئه‎ها استند متوجه این استند که بعضی از کشورها مبارزه صادقانه با تروریزم ندارند مبارزه صادقانه با پدیده مواد مخدر که شما امروز به مجلس یاد کردید متأسفانه به رهبری ایالات متحده امریکا ندارند."

آقای ایزدیار می‎گوید که بدبختانه مشاهده گردید در ۱۵ سال گذشته موانع در برابر گسترش روابط افغانستان با کشورهای دیگر منطقه وجود داشت.

وی می‏‌گوید که کشورهای منطقه بخصوص روسیه نگرانی دارد که برایش اجازه تأمین روابط خوب با افغانستان داده نشده‏‌است.

این نگرانی‌ها در مورد افغانستان پس از آن بوجود آمده‏‌است که برخورد میان امریکا و روسیه در مورد وضعیت سوریه بوجود آمده‌‏است.

امریکا روز جمعه گذشته در عکس‌العمل به آن‌چه بمباردمان حکومت سوریه بالای مخالفان حکومت وی و استفاده از سلاح‌‏های کیمیاوی خواند حدود ۶۰ راکت کروز را بالای پایگاه نیروهای هوایی آن کشور پرتاب کرد.

روسیه و ایران این حمله امریکا را محکوم کرده‏‌اند.

وزارت خارجه افغانستان در پاسخ به این نگرانی‌ها می‌‏گوید که روابط افغانستان در اختیار کدام کشور دیگری قرار نداشته و این کشور با در نظر گرفتن منافع ملی خود اقدام می‏‌کند.

مستغنی: روابط جمهوری اسلامی افغانستان با یکی از کشورهای دوست در گرو چگونگی روابط ما با کشور دیگری نیست.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت افزود:

"ما بارها گفته‌‏ایم که چگونگی روابط جمهوری اسلامی افغانستان با یکی از کشورهای دوست در گرو چگونگی روابط ما با کشور دیگری نیست هیچ‌گاهی نحوۀ روابط و همکاری ما با یک کشور بالای نحوۀ روابط و همکاری با کشور دیگری تأثیر ندارد افغانستان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی است ما طرفدار تنش در روابط با هیچ کشوری به‌خصوص با کشورهای همسایه نبوده‌‏ایم و نیستیم."

اما سؤال اینجاست که افغانستان با توجه به داشتن قرارداد استراتژیک امنیتی و دفاعی با امریکا و ناتو و از سوی دیگر رقابت امریکا با روسیه این کشور تا چه حد می‏‌تواند بی‌طرف باقی بماند.

انتظار خادم کارشناس امور بین‌المللی می‎گوید که افغانستان درین مورد در حال گذار از یک مرحله حساس است و تنها هوشیاری می‎تواند این کشور را از بحران نجات دهد.

خادم: افغانستان در چنین حالات باید میان قدرت‎های بزرگ بیلانس را مراعات کند.

خادم افزود:

"افغانستان کشور رو به انکشاف است و در چنین حالات باید میان قدرت‎های بزرگ بیلانس را مراعات کند در حالی‎که متأسفانه در چنین حالت زعامت سیاسی فعلی افغانستان تا یک حدی عقب مانده‎است در حالی‎که از لحاظ پالیسی و فکر عمیق است اما از لحاظ عمل یک سلسله لغزش‎های را دارد یک اشتباه باعث تاوان‎های بزرگ به کشور میزبان و دیگر کشورها شده می‎تواند."

وی می‎گوید که برای افغانستان لازم است تا ازین قراردادها به نفع بازسازی و ثبات این کشور استفاده کند نه به‌گفته آقای خادم برای ساختن جبهات سیاسی.

لطیف نظری کارشناس دیگر افغان نیز می‎گوید که افغانستان به ثبات ضرورت داشته و بهتر است طوری که در جنگ دوم جهانی موقف بی‌طرفانه داشت میان قدرت‎های جهان و منطقه بی‌طرف و یا میانجی باقی بماند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده