تخریب مزارع کوکنار در جوزجان آغاز شد 

امسال تخریب مزارع کوکنار از قریه شکرک شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان آغاز گردید.

زرغونه هاشمی رئیس مبارزه با مواد مخدر ولایت جوزجان به رادیو آزادی گفت، پولیس جوزجان با همکاری دیگر ارگان‌های دولتی امروز توانست موازی به ۱۰ هکتار زمین که در آن کوکنار کشت گردیده بود تخریب نماید.

خانم زرغونه می‌گوید، در سطح ولایت جوزجان بیشتر از ۴۰۴ هکتار زمین‌ زراعتی کوکنار کشت شده که قرار است موازی به ۳۵۰ هکتار آن ازسوی پولیس تخریب گردد ولی باقی زمین های‌که کوکنار در آن کشت شده‌است در مناطق نا امن بوده امکان تخریب آن نمی‌باشد.

خانم زرغونه گفت:

" نظر به سروی دقیقی‌که ما داریم در سطح ولایت جوزجان ۴۰۴ هکتار زمین کوکنار کشت شده که بیشترین آن در ولسوالی‌های نا امن قوش تپه و درزاب است، ما کوشش داریم مناطقی که امن است پروسۀ تخریب را ادامه بدهیم."

محمد داوود یکتن از دهاقین که مقداری از زمین‌هایش را کوکنار کشت کرده‌است می‌گوید که وی دو سال پیش از کشور پاکستان به وطن برگشت، حکومت به وی وعده کمک کرد ولی از کمک‌های حکومت و یا موسسات کمک رسان مستفید نشده، مجبور گردید تا به‌خاطر بهتر شدن وضعیت زندگی‌اش کوکنار بکارد.

این دهقان گفت، همین حالا هم اگر حکومت برای بهتر شدن وضعیت دهاقین برگشته از مهاجرت کمک نماید آن‌ها سال آینده از کشت کوکنار دست خواهند کشید.

وی گفت:

داود دهقان:من مجبور شدم تا کوکنار کشت کنم

" وقتی از مهاجرت برگشتیم وعده کمک را دادند ولی چندی بعد گفتند که تو از مهاجرت نیامدی، و من مجبور شدم تا کوکنار کشت کنم."

در همین حال حاجی عبدالقادر فولاد عضو جامعه مدنی ولایت جوزجان می‌گوید حکومت با این کارش مردم را اذیت می‌کند چرا که اگر جلو کشت کوکنار را می‌گرفت قبل از کشت به مردم آگاهی می‌داد.

به گفته آقای فولاد حالا که مردم با مصارف هنگفت کوکنار کشت کرده‌اند، ضرر می‌بینند اگر حکومت به تخریب آن دست بزند مجبور می‌شوند این مردم با مخالفین مسلح یکجا شده و در مقابل دولت ایستاده شوند.

وی افزود:

" باید دولت پیش ازین که مردم پول مصرف نمی‌کردند جلو کشت کوکنار را می‌گرفت حالا که یک هفته بعد کوکنار گل می‌کند تخریب آن به ضرر دهقان است مجبور می‌شوند همه آنان در مقابل دولت سلاح بگیرند."

در نخستین روز روند تخریب مزارع کوکنار در جوزجان، کشت ۱۰ هکتار زمین تخریب گردید.

قرار گفته‎های مقامات محلی جوزجان پروسه تخریب مزارع کوکنار در این ولایت امروز آغاز گردید و این پروسه بعد از این نیز ادامه خواهد داشت.

عالم رحمانیار