وزارت صحت عامه: بیش از ۸۰۰ تن در ۱۳۹۵ در حوادث ترافیکی کشته شده‌‎اند

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که مصون نبودن سرک‌های افغانستان سبب می‌شود تا همه‌ساله صد‌ها تن جان‌شان را از دست بدهند.

هفته جهانی مصونیت جاده‌ها در افغانستان در حالی تجلیل می‌گردد که گفته می‌شود اکثر شاهراه‌ها و سرک‌های افغانستان معیاری نیستند و در نتیجه آن حادثه‌های ترافیکی رخ می‌دهند.

احمد جان نعیم معین پالیسی این وزارت روز دوشنبه در نشستی که به مناسبت هفته جهانی مصونیت جاده‌ها برگزار شده بود، گفت بر اساس معلومات آنان در سال ۱۳۹۵ در نتیجه رویداد‌های ترافیکی ۸۶۸ تن جان داده و ۵۵۶۷۷ تن دیگر زخم برداشته اند.

وی همچنان گفت که هدف این نشست اینست تا آگاهی عامه در این زمینه به مردم داده شود.

احمد جان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامه افغانستان

وی گفت:

"گردهمایی امروز آغازگر برنامه‌های آگاهی‌دهی در مورد اهمیت مصونیت جاده‌ها است، از تمام مطبوعات تقاضا داریم برنامه‌های مشخص در این زمینه را نشر کرده و با ما همکاری نمایند."

بر اساس معلومات، استفاده از موبایل در هنگام رانندگی، تخریب سرک‌ها، استفاده نکردن کمربند، سرعت زیاد، اخذ جواز رانندگی به‌گونه غیر قانونی و استفاده از مواد مخدر در هنگام رانندگی از عوامل عمده افزایش رویداد‌های ترافیکی در افغانستان اند.

از سوی هم عبدالودود خیرخواه یک مسئول ریاست عمومی ترافیک وزارت امور داخله گفت که از آغاز سال خورشیدی تا حال ۲۵۰ رویداد ترافیکی را در سطح کشور ثبت کرده‌اند.

وی افزود:

"در طول همین سال ما تقریباً ۲۵۰ حادثه ترافیکی داریم که در نتیجه آن ۸۴ تن جان داده، ۱۵۱ تن زخمی و ۱۵ تن دیگر خساره مالی متقبل شده‌اند."

در همین حال محمد الله رادمنش یکی از مسئولان وزارت ترانسپورت و هوانوردی در این نشست گفت، لازم است تا مسئولین و دریوران اتحادیه‌های بارچلانی و وسایط نقلیه برای حفاظت سرک‌ها، قوانین را مد نظر بگیرند.

وی می‌گوید:

"وسایل بارچلانی و نقلیه که به کشور وارد می‌شود از طرف مالکین‌شان بار زیاد را منتقل می‌کنند که این کار به سلامت سرک‌ها نقص جدی می‌رساند و باعث حادثات ترافیکی می‌شود."

مقامات این وزارت علت تخریب سرک‌ها را تناژ بلند وسایل نقلیه عنوان می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها بعد از جنگ و ناامنی، حادثات ترافیکی سبب مرگ و جراحات تعدادی از مردم در افغانستان می‌شود.

از سوی هم مسئولین شرکت‌های وسایط نقلیه می‌گویند که اگر سرک‌های معیاری موجود باشد و خدمات از سوی ارگان‌های مربوط فراهم شود جلو حادثات ترافیکی در شاهراه‌ها گرفته خواهد شد.

گزارش: نورالله شایان