دونالد ترمپ چرا رئیس "اف. بی. آی" را برطرف کرد؟

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، جیمز کومی رئیس "اف. بی‌. آی" یا اداره تحقیقات فدرال را از کارش برطرف کرده‌است.

کومی عالی‌ترین مقام اجرایی قانون در امریکا بود و تحقیقات در مورد رابطه کمپاین انتخاباتی ترمپ با روسیه را رهبری می‌کرد.

ترمپ دلیل برطرفی کومی را که دیروز صورت گرفت برخورد نادرست در تحقیقات درباره ایمیل‌های هیلری کلنتن نامزد دموکرات انتخابات سال گذشته خوانده گفت، لوی سارنوال جیف سیشن و راد روسینشتاین معاون لوی سارنوال هر دو، برطرفی کومی را توصیه کرده‌اند.

ترمپ: با قضاوت وزارت عدلیه موافقم که شما قادر نیستید که " اف بی‌آی" را به طور موثر رهبری کنید.

ترمپ در نامه به جیمز کومی نوشته‌است:

"در حالی‌که که من شما را به سبب این‌که سه بار برایم معلومات دادید که من در رابطه با تحقیقات در مورد روسیه، تحت تحقیق قرار ندارم قدردانی می‌کنم، ولی با قضاوت وزارت عدلیه موافقم که شما قادر نیستید که " اف. بی‌. آی" را به‌طور مؤثر رهبری کنید."

ترمپ نوشته‌است:

"ما می‌خواهیم رهبری جدید را برای "اف. بی‌. آی" دریابیم تا اعتماد عمومی را در مأموریت اجرائیوی قانون احیا نماییم."

دموکرات‌ها جیمز کومی را مورد انتقاد قرار داده‌اند که درست چند روز پیش از انتخابات هشتم نومبر سال گذشته، مورد جدید از تحقیقات در مورد ایمیل‌های خانم کلنتن را اعلان کرد، اقدامی‌که به‌گفته خانم کلنتن، رأی دهنده‌گان متردد را در یک لحظه خیلی بحرانی علیه وی قرار داد.

ولی دموکرات‌های کانگرس دیروز با اکثریت قاطع، تصمیم ترمپ در مورد برطرفی جیمز کومی رئیس "اف. بی‌. آی" را مورد انتقاد قرار دادند.

این تصمیم شماری زیادی را در واشنگتن حیرت زده ساخت و منتج به اتهاماتی شد که گویا ترمپ تلاش دارد تحقیقات در مورد ارتباط کمپاین سال گذشته ترمپ با روسیه را خدشه‌دار سازد.

شومر: با برکناری کومی اشتباه بزرگ را مرتکب شده‌است.

چارلز شومر رهبر دموکرات‌ها در سنا به ترمپ گفته‌است، با برکناری کومی اشتباه بزرگ را مرتکب شده‌است.

او گفت:

"رئیس جمهور ترمپ برایم زنگ زده و معلومات داد که کومی را برطرف می‌کند. من برایش گفتم، با ابراز احترام به شما، ولی اشتباه بزرگ را مرتکب می‌شوید."

سناتور دموکرات بن کاردن از مریلند که عضو کمیته خدمات بین‌المللی سنای امریکا می‌باشد در رابطه با برطرفی کومی گفت:

"این بزرگترین ثبوت برای این است که چرا ما نیاز به یک کمیته بی‌طرف در مسئله دخالت روسیه در انتخابات داریم، ما همچنان نیاز به یک سارنوال خاص داریم که این تحقیقات را در حالی تکمیل کند که رئیس جمهور ترمپ عزت و اعتبار تحقیقات «اف. بی‌. آی» را مورد سؤال قرار داده‌است."