قاسمیار: رئیس تازه شورای عالی صلح در مشوره با این شورا تعیین شود

شورای عالی صلح افغانستان از رئیس جمهور این کشور می‎خواهد تا فردی مناسبی را به حیث رئیس این شورا تعیین کند.

این شورا می‎خواهد که به‌خاطر بهبود کارهای این شورا هرچه زودتر این اقدام صورت گیرد.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی این شورا روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، به‌خاطر نبود رئیس شورای عالی صلح با مشکلات روبه‌رو است.

قاسمیار گفت، برای پیشبرد بهتر کارهای شورای عالی صلح تعیین یک شخص مجرب و کارا به حیث رئیس آن حتمی است.

اسماعیل قاسمیار

وی افزود:

"ما از رئیس صاحب جمهور می‎خواهیم که با در نظرداشت مواصفات که برای رئیس شورای عالی صلح است یک شخصیت قابل قبول برای همه و خیرخواه باشد و از دل و جان بخواهد که برای صلح کار کند را در مشوره با شورای عالی صلح تعیین نماید."

حدود سه ماه قبل پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح درگذشت.

پس از مرگ وی شورای عالی صلح رئیس نداشته که به باور اعضای این شورا این مسئله روی فعالیت‎های شورای عالی صلح تأثیر منفی گذاشته‎است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز زمانیکه پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح بود با حکومت افغانستان توافق‌نامه صلح را به امضار رساند و این کار از دست‌آوردهای مهمی این شورا به حساب می‎رود.

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، به‌خاطر تعیین رئیس شورای عالی صلح مشوره‎ها به پایان رسیده و به زودی فردی مناسب و مصلح به حیث رئیس این شورا تعیین خواهد شد.

مینه پال: یک فرد مناسب به حیث رئیس این شورا تعیین خواهد شد.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور گفت:

"به‌خاطر رئیس شورای عالی صلح، با رهبران سیاسی افغانستان، جامعه مدنی و اقشار مختلف مجالس دایر شده و در روشنایی مشوره‎های آنان بسیار زود یک فرد مناسب به حیث رئیس این شورا تعیین خواهد شد."

در برخی از گزارش‎های تائید ناشده آمده‎است که حکومت در نظر دارد تا گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی را به‌حیث رئیس شورای عالی صلح تعیین نماید.

ریاست جمهوری این مسئله را نه تائید و نه هم رد کرده اما تأکید می‎کند، فردی به حیث رئیس شورای عالی صلح معرفی خواهد شد که برای همه طرف‎های درگیر قابل قبول باشد.

در عین حال شماری از کارشناسان می‎گویند، حکومت باید فردی را به حیث رئیس شورای عالی صلح تعیین کند که بتواند در تشویق و پیوستن مخالفان مسلح با دولت افغانستان نقشی مهمی را ایفا کند.

فاروق اعظم یک‌تن از این کارشناسان می‎گوید، اگر رئیس شورای عالی صلح برای طرف‎های درگیر جنگ قابل قبول نباشد کار این شورا نتایجی قابل ملاحظۀ در پی نخواهد داشت.

گزارش: فرشته ندا