لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

قاسمیار: آمدن حکمتیار سبب پیوستن گروه‌های دیگر به روند صلح خواهد شد


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

پیوستن گلبدین حکمتیار به پروسه صلح دریچه امید تازۀ را در زمینه پیوستن دیگر مخالفان مسلح دولت به بسیاری مقامات دولتی و چهره‌های سیاسی باز کرده‌است.

شورای عالی صلح افغانستان به این باور است که شخصیت و نفوذ حکمتیار در درون برخی حلقات مسلح مخالف دولت، می‌تواند سبب تشویق برخی گروه‌ها به پیوستن به روند صلح شود.

محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور روابط بین‌الملل این شورا روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هر گروه مسلح مخالف دولت که می‌خواهد فضای افغانستان بوی باروت ندهد و صدای فیر مرمی شنیده نشود، مانند حکمتیار وارد مذاکره شود.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان

وی گفت:

"شخصیت خود حکمتیار و حزب‌شان و انسجام و وحدت که به وجود میاید، این‌ها همه دست به دست هم داده و اثرات نیکی خواهند داشت، یقین دارم که امروز نه فردا دیگر مخالفین مسلح هم متوجه می‌شوند که خواست‌های قانونی‌شان از طریق پیوستن به پروسه صلح برآورده خواهد شد."

گلبدین حکمتیار پس از امضای توافق‌نامه صلح با دولت افغانستان در ماه میزان سال گذشته، روز شنبه برای اولین بار در میان هوادارانش در ولایت لغمان و روز یکشنبه در ولایت ننگرهار سخنرانی کرد.

حکمتیار در سخنرانی‌اش از طالبان خواست تا برای تأمین امنیت کشور، قدم بردارند.

در کنار ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه، بسیاری از مقام‌های دولتی و احزاب سیاسی از سخنرانی اخیر حکمتیار استقبال کرده‌اند.

نورالحق نسیمی، رئیس کمپاین اروپایی حقوق بشر برای مردم افغانستان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، بیشتر چهره‌های سیاسی باید از آمدن رهبر حزب اسلامی حمایت کنند، زیرا به‌گفته وی پیوستن گلبدین حکمتیار به پروسه صلح می‌تواند دروازه‌های جدید را برای گفت‌وگو‌های صلح باز کند.

نسیمی می‌افزاید، اگر حکمتیار بخواهد، می‌تواند تا بخشی از مشکلات امنیتی کشور را حل کند.

نورالحق نسیمی، رئیس کمپاین اروپایی حقوق بشر برای مردم افغانستان
نورالحق نسیمی، رئیس کمپاین اروپایی حقوق بشر برای مردم افغانستان

وی گفت:

"با توجه به سابقه حزب اسلامی و نفوذ شخص گلبدین حکمتیار می‌تواند بخشی از جنجال‌ها و چالش‌های امنیتی افغانستان را حل بسازد."

از سوی دیگر، سید اکبر آغا یکی از مقامات پیشین گروه طالبان که روز یکشنبه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، امیدوار نیست که آمدن رهبر حزب اسلامی به پیش‌شرط‌های طالبان برای پیوستن به صلح، تأثیر مثبت وارد کند.

سید اکبر آغا یکی از مقامات پیشین گروه طالبان
سید اکبر آغا یکی از مقامات پیشین گروه طالبان

وی گفت:

"اگر طالبان حاضر شوند (پیام‌های حکمتیار را قبول کنند) گپ خوب خواهد بود و ضرورت است که هر شخص به سوی صلح حرکت کند، اما تا جایی که من می‌دانم تا حال میان طالبان و حزب اسلامی کدام توافق نشده و من نسبت به تأثیر حکمتیار بالای طالبان، مطمئن نیستم."

این عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید، بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان یکی از پیش‌شرط‌های مهم طالبان برای حاضر شدن به میز مذاکرات صلح است.

به‌گفته وی، تا هنوز طالبان مسلح از این پیش‌شرط‌‌شان عقب نرفته اند و این موضوع به‌گفته وی نشان دهنده آن است که طالبان مسلح در حضور نیروهای خارجی حاضر به صلح نخواهند شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG