ولسی جرگه: در قسمت رفع مشکلات مردم باید اقدامات عملی صورت گیرد

در پی افزایش ناامنی‌ها و حملات مخالفان مسلح در برخی مناطق افغانستان ولسی جرگه یکبار دیگر خواهان اقدامات جدی برای برطرف ساختن ناامنی‌ها در این‌کشور گردید.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه در نشست عمومی روز شنبه پس از ابراز نگرانی برخی وکلا در خصوص ناامنی و دیگر مشکلات در بخش‌های مختلف افغانستان گفت باید به همه نابسامانی‌ها در این کشور رسیدگی شود.

او گفت:

ابراهیمی: "بحران بیکاری، ناامنی، فقر و فساد اداری مشکلات عمده افغانستان است

"بحران بیکاری، ناامنی، فقر و فساد اداری مشکلات عمده افغانستان اند که مردم افغانستان جداً از این ناحیه رنج می‌برند ما و شما در کل دولت باید در قسمت رفع مشکلات مردم اقدامات عملی خود را داشته باشیم."

آقای ابراهیمی گفت، اعضای شورای ملی به‌خصوص ولسی جرگه به‌خاطر داشتن ارتباط مستقیم با مردم باید درین راستا مسئولیت شان را ادا نماید.

این در حالیست که به اساس گزارش‌ها مخالفان مسلح حملات شان‌را در برخی ولایات افزایش داده و اخیراً طالبان ولسوالی‌های قلعه زال در کندز و زیباک در بدخشان را تصرف کردند اما نیروهای امنیتی افغان ولسوالی زیباک را دوباره از طالبان پس گرفتند.

همچنان هلمند، سرپل، بغلان، تخار، تالقان و برخی ولایات دیگر نیز شاهد درگیری‌های جدی میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح دولت است.

برخی وکلا در ولسی جرگه ابراز نگرانی کردند که نیروهای امنیتی در برخی ولسوالی‌ها به گونه درست تجهیز نشده و نیروهای اضافی و مهمات به موقع در اختیار شان قرار داده نمی‌شود.

عبدالقدیر یکتن از وکلا درین جرگه به نقل از قوماندان امنیه ولسوالی گومل ولایت پکتیکا گفت:

"من حرف او را برای تان نقل می‌کنم که می‌گوید سه سال می‌شود که ما عذر می‌کنیم و صدا می‌زنیم که به لحاظ خدا یا یک تانک بدهید یا یک دهشکه تا ما با دشمن مقابله کنیم."

درین حال عبیدالله بارکزی یکی دیگر از وکلای مردم در ولسی جرگه می‌گوید که بهتر است جامعه جهانی به‌جای فرستادن نیروهای اضافی به افغانستان نیروهای امنیتی افغان را تجهیز و تقویت کند.

او گفت:

"به‌جای این‌که خارجی‌ها برای‌ما نظامیان را می‌فرستند، نظامیان شان‌را نفرستند اردو، پولیس و نظام‌ما را تقویت کنند ما نظام، پولیس و اردو داریم، این راه حل نیست جنگ‌ما را طولانی نسازند."

در این حال وزارت داخله افغانستان می‌گوید به اساس تقاضای مسئولان نظامی در ولایات تجهیزات کافی فرستاده شده و تلاش‌ها برای مهار کردن تحرکات طالبان مسلح در شمال و شرق این‌کشور ادامه دارد.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان روز شنبه در صحبت به رادیو آزادی اطمینان داد که نیروهای امنیتی افغان مناطق که تحت تهدید مخالفان مسلح قرار دارند را از وجود مخالفان مسلح پاکسازی خواهند کرد.

دانش: ما با مردم افغانستان وعده می‌کنیم که تا آخرین قطره خون خود در خدمت شان خواهیم بود و دشمن دیگر جای پا ندارد

او افزود:

"ما به مردم افغانستان وعده می‌کنیم که تا آخرین قطره خون خود در خدمت شان خواهیم بود و دشمن دیگر جای پا ندارد و به زودترین فرصت آنان از ساحاتی که بیشترین تحرک را در سال جاری و سال گذشته داشتند رانده خواهند شد."

این در حالیست که صالح محمد صالح یکی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گوید، لازم است برای تأمین امنیت در افغانستان به‌جای انتقاد از نیروهای امنیتی از آنان حمایت صورت گیرد.

وی تاکید دارد که نیروهای امنیتی افغان در کنار بهتر تجهیز شدن به رهبری خوب و روحیه دادن نیز نیاز دارند.

جاوید حسن زاده