دونالد ترمپ امروز اولین سفر خارجی‌اش را آغاز می‌کند

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

رئیس جمهور ایالات متحده امریکا دونالد ترمپ امروز اولین سفر رسمی خارجی خود را آغاز می‌کند.

اداره رئیس جمهور ترمپ امیدوار است که سفر وی به عربستان سعودی، اسرائیل، واتیکان و بروکسل به او کمک خواهد کرد تا روابط امریکا را با متحدین نزدیک آن تقویه کند مخصوصاً کشورهای شرق میانه.

اما این سفر آقای ترمپ تحت شعاع برکناری رئیس اف بی ای جیمز کومی قرار گرفته‌است.

کومی تحقیقات را در مورد ارتباط همکاران آقای ترمپ با روسیه رهبری می‌کرد و نظر به خبرهای اخیر، آقای ترمپ در ماه فبروری تلاش نمود کومی را تحت فشار قرار بدهد تا از تحقیقات در این مورد دست بکشد.

علاوه بر آن قصر سفید به مشکل عکس‌العمل با خبرهای مقابل می‌باشد که طبق آن‌ها رئیس جمهور ترمپ معلومات استخباراتی در مورد گروه داعش را به مقامات روسیه افشا کرده‌است.

این موضوع بخاطر حساس است که این معلومات توسط یک جاسوس اسراییلی در سوریه بدست آمده بود.

به هر حال تحت چنین شرایط رئیس جمهور امریکا سفر خود را به عربستان سعودی و اسرائیل که دو متحد بسیار نزدیک امریکا در شرق میانه می‌باشند و هر دو از کوشش‌های امریکا برای ختم جنگ شش ساله در سوریه، حمایت می‌کنند، آغاز می‌کند.

تحلیلگران این سفر آقای ترمپ را از نزدیک تحت ملاحظه قرار داده‌اند تا ببینند که آیا آقای ترمپ در سیاست امریکا در مورد اسرائیل و فلسطین تغییراتی جدی را رونما خواهد ساخت؟ مخصوصاً در رابطه به موقف شرق بیت‌المقدس که فلسطینی‌ها آن را پایتخت دولت آینده فلسطین می‌خوانند.

خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهور کولمبیا

قبل از آغاز این سفر، رئیس جمهور ترمپ در ملاقات با رئیس جمهور کولمبیا خوان مانوئل سانتوس در واشنگتن گفت:

"طوریکه می‌دانید من به عربستان سعودی می‌روم، به اسراییل می‌روم و مجلس جی هفت را خواهیم داشت. ما بسیار کارهای بزرگ در پیش داریم."

در جریان این سفر رئیس جمهور ترمپ قرار است با رهبر فلسطینی‌ها محمود عباس ملاقات کند و از آنجا به واتیکان رفته با پاپ دیدن می‌کند.

در بروکسل آقای ترمپ با رهبران کشورهای متحد ناتو ملاقات خواهد کرد.

وزیر خارجه امریکا ریکس تیلرسن که در این سفر رئیس جمهور ترمپ را همراهی می‌کند، روز ۱۸ ماه می در واشنگتن گفت، این سفر یک پیامی به جهان می‌باشد که ایالات متحده می‌خواهد دوباره با بسیار مشکلات جهانی درگیر شود.