ارگ: رئیس جمهور در نشست ریاض از آدرس‌های پرورش تروریزم پرده بر می‌دارد

ریاست جمهوری افغانستان کنفرانس ریاض در مورد مبارزه با تروریزم را مهم می‌داند و می‌گوید که رئیس جمهور افغانستان در این نشست از آدرس‌های که تروریزم را پرورش می‌دهد نیز بگونه واضح پرده برخواهد داشت.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه به رادیو آزادی گفت که تأکید هیئت افغان در کنفرانس مبارزه با تروریزم در ریاض پایتخت عربستان سعودی بیشتر به خطرات این پدیده برای کشورهای اسلامی و جهان خواهد بود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

" در مورد همه جوانب تروریزم در آنجا گفتگو می‌شود، در این شکی نیست که به آدرس‌های نیز اشاره خواهد شد که در آن تروریزم حضور دارد، مخفیگاه‌های تروریزم در آنجاست و آموزش می‌بینند و در مجموع گفته خواهد شد که این پدیده خطر برای منطقه و جهان است."

کنفرانس مبارزه با تروریزم در عربستان سعودی امروز آغاز و فردا نیز ادامه می‌یابد.

در این نشست در کنار رهبران ۵۴ کشور اسلامی شماری از مقامات کشورهای نیز اشتراک می‌کنند که در مبارزه با تروریزم دخیل هستند.

دواخانه مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری تائید کرد که در حاشیه این نشست محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و برخی از رؤسای جمهور کشورهای دیگر گفتگو خواهد کرد.

اما پیش از این نجیب آزاد یکی از معاونین سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفته‌است که آقای غنی و دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا نیز در حاشیه این کنفرانس با هم دیدار خواهند کرد.

در عین حال شماری از اعضای ولسی جرگه کنفرانس مبارزه با تروریزم در ریاض را مهم می‌دانند و تاکید دارند که اشتراک هیئت افغانستان در آن بی تأثیر نخواهد بود.

صالح محمد صالح رئیس کمیسیون امنیت داخلی این جرگه به رادیو آزادی گفت که هیئت افغان در این نشست باید در موضوع تروریزم از حقایق پرده بردارد.

وی افزود:

" اگر آنان با اجندا و پلان خوب به این نشست بروند و توجه این‌کشور ها را به افغانستان جلب کنند، فکر می‌شود که این خود یک دست آورد است. راه حل نیز همین است که در همچو کنفرانس‌ها وضعیت افغانستان و منطقه واضح بیان شود."

آقای صالح می‌گوید که عربستان سعودی اگر بخواهد در کاهش خشونت و درگیری‌ها در افغانستان نقش مهمی را ایفا کرده می‌تواند.

به گفته وی، با توجه به این مسئله مقامات افغان باید در نشست مبارزه با تروریزم در ریاض از پروسه صلح افغانستان نیز یاد آوری کنند.

نسیم شفق