واکنش قطر علیه فهرست سیاه چهار کشور عربی

قطر، فهرست سیاهی را که توسط عربستان سعودی و کشورهای متحد آن به نشر رسیده، بی اساس خوانده رد کرده‎است.

فقط چند ساعت پس از این‎که عربستان سعودی، امارات متحده عرب، مصر و بحرین لیست ۵۹ نفر و ۱۲ نهاد مستقر در دوحه را به نشر رساند و آن‎ها را وابسته به تروریزم خواند، حکومت قطر از خود واکنش نشان داد.

در اعلامیه حکومت قطر آمده‎است:

" بیانیه مشترک که از سوی عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عرب در ارتباط به فهرست نظارت از تمویل تروریزم به نشر رسیده، یک بار دیگر اتهاماتی بی اساس را برملا می‎سازد که بنیاد واقعی ندارد."

در این اعلامیه گفته شده که قطر از گروه‎های تروریستی حمایت نمی‎کند.

طالبان افغان نیز در قطر دفتر سیاسی دارند.

اعلامیه اضافه می‎کند:

"موقف ما در مبارزه با تروریزم قوی تر از اکثریت کشورهای امضا کننده اعلامیه مشترک است. حقیقت که به راحتی توسط این کشورها نادیده گرفته شده‎است."

در فهرست سیاه این چهار کشور نام‎های یوسف قرضاوی رهبر روحانی اخوان المسلمین مستقر در دوحه پایتخت قطر و موسسات خیریه که از سوی قطر تمویل می‎شوند، شامل اند.

طالبان افغان نیز در قطر دفتر سیاسی دارند.

در اعلامیه مشترک همچنان گفته شده که این لیست مربوط به قطر بوده کشوری‎که در برابر مبارزه با تروریزم سیاست دو گانه دارد.

قطر

اعلامیه همچنان می‎افزاید:

"این نشان می‎دهد که قطر از یک جانب اعلان می‎کند که با تروریزم مبارزه می‎کند و از سوی دیگر، سازمان ها و نهادهای تروریستی را تمویل، حمایت و میزبانی می‎نماید."

عربستان سعودی بعد از حملات یازدهم سپتمبر بر ایالات متحده امریکا خود به اتهامی حمایت از تندروی روبه‎رو می‎باشد.

نشر فهرست از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عرب، مصر و بحرین و عکس العمل قطر به آن تنش‎های سیاسی و دیپلوماتیک را در خلیج افزایش داده‎است.

قطر شدیداً، این ادعا را رد کرده و شیح محمد بن عبدالرحمن الثانی وزیر خارجه قطر روز پنجشنبه گفت، کشورش به گفته وی تسلیم این اتهامات نخواهد شد.