لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

به نظر می‌رسد که امریکا موقف‌اش در مورد انزوای قطر را تغییر داده‌است


با تاکید روی اتحاد کشورهای خلیج، به نظر می‌رسد که ایالات متحدۀ امریکا موقف‌اش را در مورد انزوای قطر تغییر داده‌است.

بعد از آن‌که برخی کشورهای خلیج روابط دیپلوماتیک شان‌را با قطر قطع کردند، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با ستایش از این حرکت گفت، با این تحریم‌ها به نظر می‌رسد که مشورت‌های وی در مورد خشک ساختن منابع مالی تروریزم کارا بوده‌است.

مشورت‌های که در جریان مسافرت وی به ریاض ارائه شده بود.

ولی دونالدترمپ به‌تاریخ ششم جون در صحبت با سلمان پادشاه عربستان برخلاف این اظهارتش سخن گفت.

دونالد ترمپ به پادشاه عربستان سعودی گفت، آوردن اتحاد در شورای همکاری خلیج که قطر نیز عضو آن است در شکست تروریزم و آوردن ثبات در منطقه مهم است.

قصر سفید می‌گوید، دونالد ترمپ و شاه سلمان در مورد شیوه‌های جلوگیری از منابع مالی سازمان‌های تروریستی و این‌که چگونه کشورهای منطقه جلو تندروان را بگیرند، صحبت کرده‌اند.

عربستان سعودی، مصر و سایر کشورهای عربی که روابط شان را با دوحه قطع کرده‌اند می‌گویند، پالیسی‌های قطر از تروریزم، گروه‌های تندرو مانند اخوان المسلمین و سایر گروه‌های طرفدار ایران حمایت مالی می‌کند.

وزیر خارجه قطر
وزیر خارجه قطر

محمد بن عبدالرحمن الثانی وزیر خارجۀ قطر روز سه شنبه در صحبت با شبکۀ تلویزیونی سی. ان. ان. با رد این ادعا گفت:

"از جانب قطر جبهۀ النصره، شبکۀ القاعده و یا کدام گروه تروریستی حمایت دیگر نشده‌است. کاری را که ما در سوریه با متحدان خود انجام می‌دهیم حمایت از مخالفان مسلح رژیم است، چون موقف ما این است که از حقوق مردم سوریه به‌خاطر عدالت و زنده‌گی آزادانه آن‌ها حمایت کنیم اتهامات وارد شده بالای ما بر اساس اطلاعات نادرست است ما فکر می‌کنیم که همه این بحران روی اطلاعات نادرست استوار است."

یک مقام وزارت خارجۀ امریکا به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفته‌است، با وصف آن‌که حدود هشت هزار نظامی امریکایی در قطر مستقر اند، ولی واشنگتن بین قطر و سایر کشورهای خلیج میانجی‌گری نخواهد کرد، بهتر است کشورهای این منطقه مشکلات شان‌را خود حل کنند.

به گفته این مقام امریکایی، کشورهای ترکیه و کویت برای میانجی‌گری در حل این منازعه ابراز آماده‌گی کرده‌اند.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید، قطر از گذشته به‌خاطر جلوگیری از منابع تمویل تروریزم در محدودۀ قلمروش کار نموده، ولی به تلاش‌های بیشتر درین زمینه نیاز است.

وزارت خارجۀ عربستان سعودی روز سه شنبه گفت، برای بهبود روابط قطر با کشورهای عربی، قطر باید چندین گام را بردارد که یکی از آن پایان بخشیدن حمایت دوحه از گروه‌های حماس و اخوان المسلمین است.

XS
SM
MD
LG