واکنش افغانستان علیه گزارش‎های فشار آوردن امریکا بر پاکستان

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، تروریزم یک بحران خارجی بوده و گروه‎های ترویستی که در افغانستان حملاتی را انجام می‎دهند، در خارج از این کشور پناهگاه‎های امن دارند و در آنجا تمویل می‎شوند.

این وزارت می‎گوید، یگانه راه حل بحران افغانستان وارد کردن فشار بر پاکستان و از بین بردن لانه‎های امن تروریستان و منابع مالی آن‎ها، در آن‎جا می‎باشد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان شام دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، این وزارت از توجه وزارت دفاع امریکا در ستراتیژی جدید روی این مسئله استقبال می‎کند.

وزیری: مشکل افغانستان بیرون از این کشور است.

وی افزود:

"حکومت و وزارت دفاع افغانستان همیشه تاکید می‎کنند که مشکل افغانستان بیرون از این کشور است، باید به هر نوع ممکن فشار وارد شود تا از حمایت تروریستان جلوگیری گردد. اگر افزایش فشار بالای تروریستان و منابع مالی آن‎ها در خارج از کشور در استراتیژی جدید امریکا مطرح شده باشد، از آن به مثابهء یگانه راه حل معضلهء افغانستان، استقبال می‎شود."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، این مطلب را در واکنش به گزارش‎های بیان کرد که گویا در ستراتیژی جدید امریکا فشارهای بیشتر بر پاکستان در نظر گرفته شده‎است.

نشریه واشنگتن ایگزمایر از قول یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا می‎گوید، در ستراتیژی نو، تمرکز روی تروریستانی شامل است که در پاکستان پناه گاه‎های امن دارند.

این مقام وزارت دفاع امریکا، به خاطر این‎که، کار روی ستراتیژی جدید در مورد جنگ افغانستان ادامه دارد، به شرط افشأ نکردن نامش به واشنگتن ایگزمایر گفت، در این ستراتیژی افزایش فشارها بر پاکستان در جهت سرکوب جنگجویان شبکه حقانی نیز در نظر گرفته شده‎است.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در هفته گذشته به کانگرس گفت، ستراتیژی خود در باره جنگ افغانستان را تا نیمه ماه جولای تکمیل و اعلان می‎کند.

واشنگتن ایگزمایر: در ستراتیژی نو، تمرکز روی تروریستانی شامل است که در پاکستان پناه گاه‎ دارند.

آقای متیس روی امکان اعزام ۴ تا ۵ هزار عسکر امریکایی به افغانستان هم غور می‎کند. او می‎گوید، استراتیژی افغانستان تنها جنبه نظامی نداشته، بلکه، برای پایان جنگ افغانستان روی صلح و مذاکراه نیز تمرکز می‎شود.

همزمان با این، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان به این باور است که در استراتژی جدید ایالات متحده امریکا در قبال افغانستان روی نابودی مراکز تروریستان تمرکز خواهد شد.

طارق شاه بهرامی این سخنان را دیروز در یک نشست خبری در کابل ابراز کرد.

وی گفت، امریکا پالیسی خود را در قبال افغانستان، پاکستان و منطقه تغییر می‌دهد.

به گفته سرپرست این وزارت آن‎ها باور دارند که امریکایی‎ها روی مرکز و نقطه اصلی تروریزم تمرکز می‌کنند.

دولتمردان افغان می‌گویند که حکومت پاکستان در جهت از بین بردن لانه‌های تروریستان درین کشور اقدامات لازم را انجام نداده‌است. اما پاکستان با این ادعای حکومت افغانستان موافق نیست و می‌گوید، برای سرکوب شورشیان از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کرده‌است.