ولسی جرگه: وزرای که بودجه‌شان را مصرف نکرده باشند، سلب صلاحیت می‎شوند

ولسی جرگه افغانستان از وزارت مالیه این کشور می‎خواهد که قبل از رخصتی‎های تابستانی بودجه نیمه ساله را به این جرگه بفرستد تا در مورد تصمیم گرفته شود.

این جرگه با انتقاد از کم مصرف شدن بودجه از سوی حکومت هشدار می‎دهد، وزرای که بودجه شان را مطابق به پلان مصرف نکرده باشند با سرنوشت سلب صلاحیت مواجه می‎شوند.

همایون همایون معاون اول ولسی جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه این جرگه گفت که وزارت‌خانه‎ها نتوانسته‎اند تا مطابق به پلان، بودجه انکشافی‌شان را مصرف نمایند.

آقای همایون که رهبری نشست عمومی روز دوشنبه این جرگه را نیز بر عهده داشت از وزارت مالیه خواست تا قبل از رخصتی تابستانی اعضای ولسی جرگه، در مورد بودجه نیمه‌ساله به آنان گزارش دهد.

همایون: از وزیر مالیه خواهش می‎کنم تا هرچه زودتر بودجه نیمه ساله را به پارلمان ارائه کند.

او افزود:

"از وزیر مالیه خواهش می‎کنم تا هرچه زودتر بتواند بودجه نیمه ساله را به پارلمان ارائه کند تا پارلمان بتواند قبل از رخصتی‎ها در مورد آن تصمیم بگیرد و از سایر وزیران دیگر هم خواهش ما این است اگر بودجه مصرف نشد یک بار دیگر با استیضاح شدن و سلب صلاحیت شدن روبه‌رو خواهند شد."

آقای همایون می‎گوید، وزرای که به کمیسیون‎های مربوط فراخوانده شده‎اند، گفته‎اند که مشکلات در کمیسیون تدارکات ملی موجود می‎باشد و این باعث شده تا بودجه انکشافی کم مصرف شود.

خواستیم تا نظر اداره ملی تدارکات را در مورد داشته باشیم، اما با تماس‎های مکرر موفق نشدیم.

قابل یادآوری است که ولسی جرگه سال گذشته ۱۷ وزیر را به‌خاطر عدم مصرف ۷۰ درصد بودجه انکشافی، استیضاح کرد که از آن جمله ۷ تن آن‎ها سلب صلاحیت شدند.

اما حکومت این موضوع را برای تفسیر به ستره محکمه فرستاد که تا کنون سرنوشت آن نا معلوم باقی مانده‎است و اکثر وزرای سلب صلاحیت شده نیز تا هنوز به کار شان ادامه می‎دهند.

اکنون وزارت مالیه افغانستان می‎گوید که حکومت به‌طور مجموعی ۱۹ درصد بودجه‌اش را به مصرف رسانیده‎است که گزارش آن را در روزهای نزدیک به ولسی جرگه ارائه خواهد کرد.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که آنان هر هفته در مورد به پارلمان و کابینه گزارش می‎دهند.

عبدالرحیم‌زی: هفته‌وار در وب‌سایت این مسایل را منتشر می‎کنیم.

او افزود:

"ما به‌گونه هفته‌وار در ویب‌سایت ما این مسایل را منتشر می‎کنیم که کدام اداره تا چه حد مصرف دارد به کابینه و پارلمان نیز گزارش می‎دهیم این کدام موضوع پنهان نیست. ما به‌گونه ماهانه به کمیسیون گزارش می‎دهیم"

آقای عبدالرحیمزی افزود که وزارت مالیه کمیته مشترک را با وزارت‎ها و ادارات مربوطه ایجاد نموده تا در مورد راه حل مشکلات فرا راه مصرف بودجه انکشافی بحث شود.

برخی از اعضای ولسی جرگه می‎گویند که حکومت به دلیل کم مصرف نمودن بودجه انکشافی نتوانسته به مردم خدمات لازم را به اسرع وقت ارائه نماید.

وزارت مالیه افغانستان می‎گوید که این موضوع برای حکومت جدی بوده و در دو ربع آینده خواهد توانست تا بودجه انکشافی را مطابق به پلان مصرف کند.

گزارش: آرزو غیاثی