روسیه و چین خواهان توقف اقدامات اخیر امریکا و کوریای جنوبی و شمالی شدند

راکت‌های نوع هاواسونگ چهارده کوریای شمالی

بعد از ملاقات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با شی جین پینگ رئیس جمهور چین در کرملین، رهبران روسیه و چین در یک اعلامیه مشترک، روی نیاز انجماد فوری و همزمان برنامه‌های اتمی و راکت‌های بالستیک کوریای شمالی و توقف تمرینات وسیع مشترک ایالات متحدۀ امریکا و کوریای جنوبی توافق کردند.

در اعلامیۀ نشر شده توسط وزارت خارجۀ روسیه بعد از این ملاقات گفته شده‌است، مسکو و پکن همچنان از واشنگتن خواسته اند فوراً از جابه‌جا ساختن سیستم دفاعی راکتی "تاد" در کوریای جنوبی خودداری کند.

ایالت متحدۀ امریکا این حرکت را یک امر لازم در برابر تهدید راکتی توسط کوریای شمالی خوانده‌است.

چین بعد از آزمایش اخیر راکت توسط کوریای شمالی خواستار خویشتنداری از تمام جوانب شده‌است.

جینگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجۀ چین

جینگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفته‌است، پکن به‌طور قاطع مخالف هر نوع عملکرد کوریای شمالی است که در تناقض با مصوبات شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در مورد آزمایش راکت‌ها قرار داشته باشد.

جاپان شدیداً در برابر آزمایش اخیر راکت توسط کوریای شمالی اعتراض نموده، آن را یک تخطی آشکار از مصوبات سازمان ملل‌متحد خوانده‌است.

کوریای شمالی روز سه شنبه چهارم جولای ادعا کرد که با آزمایش موفقانه راکت‌های نوع هاواسونگ چهارده (Hwasong-14) که ۲۸۰۰ کیلومتر ارتفاع گرفت بعد از ۳۹ دقیقه پرواز، هدف را از بین برده‌است.

دیوید رایت یک دانشمند راکت در ایالات متحده امریکا گفته‌است، اگر اطلاعات در مورد ارتفاع و موعد پرواز این راکت کوریای شمالی درست باشد، برد این راکت در مسیر عادی می‌تواند احتمالاً ۶۷۰۰ کیلومتر بوده و ایالت الاسکا در معرض دسترسی آن قرار داشته باشد.

راکت بالستیک را که کوریای شمالی چند روز قبل آزمایش کرد.

این در حالیست که وزارت دفاع روسیه ارزیابی دانشمندان ایالات متحدۀ امریکا، جاپان و کوریای جنوبی را رد کرده‌است.

دانشمندان این‌کشورها گفته‌اند که راکت آزمایش شده توسط کوریای شمالی صرف ۵۳۵ کیلومتر ارتفاع گرفته و فاصلۀ پرواز آن از محلی که فیر شده بود تا محلی که در آب‌های جاپان فرود آمد ۵۱۰ کیلومتر بوده‌است.

کوریای شمالی از سال‌ها به این‌سو روی توسعۀ سیستم راکت‌های کار می‌کند که توانایی حمل کلاهک اتمی و هدف قرار دادن ایالات متحده امریکا را داشته باشند.