ترمپ: حمله بر یک عضو ناتو حمله بر تمام اعضای این پیمان تلقی می‎شود

جلسه کشورهای گروه بیست یا بیست کشور صناعتی جهان امروز در شهر هامبورگ جرمنی دایر می‎شود.

قرار است دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در حاشیه این جلسه، برای اولین بار با همتای روسی اش ولادیمیر پوتین ملاقات کند که همین دیدار، مهمترین ملاقات وی در شش ماه ریاست جمهوری اش تا به حال عنوان شده‎است.

دیدار امروز ترمپ و پوتین در حالی صورت می‎گیرد که تنش‎های عمیق در روابط دو کشور حکمفرماست.

رییس جمهور ترمپ به طور مکرر خواهان یک رویکرد تازه در برابر مسکو بوده و گفته‎است، زمینه‎های زیاد همکاری میان دو کشور وجود دارد.

ولی این تلاش‎های ترمپ از تحقیقات چندین گانه کانگرس و اف بی آی در مورد مداخله ادعا شده روسیه در انتخابات سال گذشته امریکا و روابط همکاران ترمپ با روسیه، متاثر بوده و تحت سایه آن قرار داشته‎است.

یوری اوشاکوف مشاور ارشد روابط خارجی کرملین اخیراً در مسکو به خبرنگاران گفت، روسیه و امریکا توان قابل ملاحظه همکاری‎ها در بخش مبارزه بر ضد تروریزم بین المللی، قاچاق مواد مخدر، جرایم سازماندهی شده و منع گسترش اسلحه کشتار دسته جمعی دارند.

از قول اوشاکوف گفته شده‎است که احتمال میرود بحث‎های امروز پوتین و ترمپ روی همین مسایل، ثبات ستراتیژیک و کنترول اسلحه متمرکز باشد، مسایلی که مسئولیت آن تاحدی زیاد به دوش این دوکشور به حیث دارنده‎گان بیشترین اسلحه هستوی است.

ترمپ: از ماده پنجم یعنی تعهد دفاع مشترک قاطعانه حمایت می‎کنیم.

تنش‎ها میان روسیه و امریکا در سوریه نیز اوج گرفته‎است، جای‎که در آن تلاش‎های مسکو و واشنگتن در مبارزه شان علیه داعش در تناقض قرار دارد.

روسیه از رژیم سوریه حمایت می‎کند ولی امریکا مخالف آن است.

از سوی دیگر قصر سفید امیدوار است حمایت روسیه را در اقدامات علیه کوریای شمالی درست چند روز بعد از آن جلب کند که این کشور یک راکت جدید بالستیک اش را آزمایش کرد.

ترمپ یکروز قبل از دیدارش با پوتین، دیروز در وارسا چند اقدامی کرد که می‎توانند برای مسکو تخریش کننده باشند.

وی با صراحت روی ماده پنجم منشور ناتو تاکید کرد که بر اساس آن حمله بر یک عضو ناتو حمله بر تمام اعضای این پیمان تلقی می‎شود.

او افزود:

"ایالات متحده نه تنها با الفاظ بلکه در عمل نشان داده‎است که ما از ماده پنجم یعنی تعهد دفاع مشترک قاطعانه حمایت می‎کنیم. سخن گفتن آسان است ولی عمل مهم است."

قصر سفید همچنان وعده قرار داد فروش سیستم دفاعی راکتی مسمی به پاتریت را به پولند تا پایان امسال داد.

احداث سیستم‎های دفاعی راکتی امریکا در اروپای شرقی در گذشته شکایت مسکو را بر افروخته بود.

قابل ذکر است که میخاییل گرباچوف رهبر پیشین اتحاد شوروی سابق دیروز از ترمپ و پوتین خواست، در دیدار امروز شان اعتماد میان دو کشور را احیا کنند.

ترمپ همچنان به یک قرارداد درازمدت عرضه گاز طبیعی به پولند توافق کرد، چیزی‎که وابسته‎گی پولند به روسیه را کاهش می‎دهد.

ترمپ همچنان در سخنرانی در وارسا از روسیه خواست فعالیت‎های بی ثبات کننده اش را در اوکراین خاتمه دهد.

ولی ترمپ این ادعای شماری از اعضای دموکرات و جمهوری‎خواه کانگرس امریکا را که گویا مسکو در انتخابات سال گذشته دخالت کرده به نحوی رد نموده و دیروز در پاسخ به یک سوال در همین مورد گفت:

"هیچ کسی مطمین نیست که چنین کار شده است یا نه؟"

دیده شود که دو رهبر در اولین دیدار شان امروز در حاشیه جلسه کشورهای جی بیست با چی روحیه یی ملاقات می‎کنند و روی کدام مسایل دوجانبه و جهانی بیشتر تاکید می‎ورزند.

قابل ذکر است که میخاییل گرباچوف رهبر پیشین اتحاد شوروی سابق دیروز از ترمپ و پوتین خواست، در دیدار امروز شان اعتماد میان دو کشور را احیا کنند.