رهبران جی۲۰ روی مسوده اعلامیه مشترک توافق کردند

رهبران بیست کشور صنعتی جهان در نشست امروز‌ شان در شهر هامبورگ جرمنی در مورد مسودۀ اعلامیه مشترک به توافق رسیدند.

قبل از این مقام‌های جرمنی گفته بودند که شب گذشته کارشناسان تا ساعت ۲ صبح در حال کار روی اعلامیه پایانی اجلاس بودند و بخش مربوط به " مقابله با سیاست‌های حمایتی" که واشنگتن به توافق آن تمایل نداشت، پس از تغییرات به تائید همه اعضا رسید.

به گفتۀ مقام‌های جرمنی عرصه تغییر اقلیم با وجود عدم توافق رهبران، بازهم شامل مذاکرات امروز است.

به نوشتۀ گزارش، تأکید بر مقابله با سیاست‌های حمایتی در اقتصاد همواره با تائید تمامی اعضا در بیانیه‌های پایانی گروه بیست تکرار شده‌است، اما سیاست دونالد ترمپ موسوم به "اول آمریکا" به اختلاف دیدگاه در نشست امسال منجر شده‌است.

این مذاکرات و گفتگو‌ها به دنبال یک شب پر آشوب و خشونت بار در سرک‌های شهر هامبورگ جرمنی به پیش می‌رود.

این برخورد‌ها بین فعالان ضد "گلوبلایزشن" و پولیس در شهر هامبورگ رخ داد که اجلاس رهبران بیست کشور صنعتی و روبه انکشاف جهان را زیر شعاع قرار داد.

گروه "جی ۲۰" متشکل از اتحادیه اروپا، ایالات متحده امریکا، بریتانیا، ایتالیا، جاپان، عربستان سعودی، آسترالیا، برازیل، کانادا، کوریای جنوبی، مکسیکو، فرانسه، جرمنی، چین، روسیه، اندونزیا، ترکیه، ارژانتین، هند و افریقای جنوبی می‌باشند.

در این میان، یک مقام دیگر جرمنی به رادیو آزادی گفت، انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه امروز صبح موافقه کردند که آتش بس در شرق اوکراین طبق موافقتنامه منسک، عملی شود.

اما دیروز در حاشیه اجلاس، رؤسای جمهوری امریکا و روسیه برای اولین بار رو در رو دیدار کردند.

دونالد ترمپ و ولادیمیر پوتین که قرار بود در حاشیه این اجلاس برای ۳۵ دقیقه ملاقات کنند، اما دو ساعت و پانزده دقیقه با هم تبادل نظر کردند.

مقام‌های امریکایی و روسی گفتند که رؤسای جمهوری دو کشور درین ملاقات روی مسئله سوریه، اوکراین و دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و همچنان در مورد بحران بر سر برنامه غیر قانونی تسلیحاتی کوریای شمالی نیز صحبت کردند.