دی میستورا مرحلۀ جدید مذاکرات صلح میان حکومت و مخالفین سوریه را آغاز کرد

استفان دی میستورا نماینده خاص سازمان ملل‌متحد برای سوریه

نماینده خاص سازمان ملل‌متحد برای سوریه، یک مرحله جدید از مذاکرات غیر مستقیم بین نماینده‌های حکومت و رهبران اپوزیسیون را آغاز کرد.

استفان دی میستورا دیروز در آغاز گفت‌وگو‌های پنج روزه صلح در یک نشست خبری ابراز امیواری کرد که موافقت‌نامه کاهش درگیری‌ها در سوریه بتواند جنگ و نزاع را ساده سازد و در تأمین ثبات در این‌کشور کمک کند.

او گفت:

"فکر می‌کنم که شاهدان پروسه ساده‌سازی پیچیده‌ترین جنگ زمان ما خواهیم بود."

مرحله هفتم گفت‌وگو‌ها در مورد جنگ سوریه مصادف با اولین روز آتش‌بس در جنوب این کشور می‌باشد.

این آتش‌بس به میانجی‌گیری، امریکا، روسیه و اردن در هفته گذشته اعلان شد.

موافقت روی آتش‌بس در سوریه، اولین تلاش حکومت رئیس جمهور دونالد ترمپ برای رسیدن به راه حل صلح‌آمیز برای جنگ در سوریه به‌شمار می‌رود.

این موافقت‌نامه خارج از برنامه صلح در ژینو صورت گرفته‌است.

سوریه

استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل‌متحد برای سوریه در ادامه صحبت خود گفت، مذاکرات در عمان پایتخت اردن در ارتباط به چگونگی نظارت بر آتش‌بس در جنوب سوریه، ادامه دارد.

وی می‌گوید:

"موافقت‌نامه کاهش جنگ به پیمانه وسیع خوب تطبیق می‌شود. می‌دانیم که برای تنظیم همه موافقت‌نامه‌ها یک زمانی نیاز است. ما آن را خیلی دقیق تحت بررسی داریم. اما می‌توانیم بگوییم که این برای دوام کار نسبتاً دشوار، فرصتی خوبی است."

یحی ال اریدیا سخنگوی یکی از گروه‌های اپوزیسیون مذاکره کننده سوریه به خبرگزاری فرانس پرس گفت، به مرحله جدید گفت‌وگو‌ها امیدوار است.

اپوزیسیون باز هم اصرار می‌کنند که در هر موافقه باید این درج شود که بشار اسد از قدرت کنار رود، اما حکومت سوریه روی برکناری رئیس جمهور اسد، صحبت نمی‌کند.

در نتیجۀ جنگ سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی به این‌سو، ۳۲۰ هزار نفر کشته شده و میلیون‌ها تن دیگر بی‌جا شده‌اند.