حقوق‌بشر: از اطفال گماشته شده در صفوف نیروهای امنیتی استفادۀ جنسی می‌شود

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان می‌گوید، نزدیک به ۶۰ مورد را دریافته اند که اطفال در صفوف قوای مسلح گماشته شده و از آنان استفاده جنسی می‌شود.

مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند، یافته‌های آنان نشان می‌دهد که ۵۷ طفل در صفوف نیروهای مسلح گماشته شده و این اطفال پذیرفته‌اند که مورد استفاده جنسی قرار گرفته‌اند.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت در کنار این، نوجوانان دیگر که رسمیت در صفوف نیروها ندارند در پوسته‌ها نگهداری می‌شوند و مورد استفاده جنسی قرار می‌گیرند.

به‌گفته وی ازین‌که عاملان بچه بازی مورد پیگرد قرار نمی‌گیرند، نگران اند و از حکومت می‌خواهند تا در این زمینه جدی اقدام کند.

بلال احمد صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر

او گفت:

"هنوز هم متأسفانه اطفال در صفوف نیروهای مسلح و مخالفین مسلح استخدام می‌شوند و زمانی‌که اطفال استخدام می‌شوند مورد سوء استفاده نیز قرار می‌گیرند و ما نگران هستیم و امیدواریم که دولت اقدام جدی کند."

این در حالیست که خبرنگار واشنگتن پست به‌ تازه‌گی با نشر گزارشی نوشته که یک قوماندان پولیس در ارزگان بچۀ را که مورد استفاده جنسی قرار می‌داده، به وی نشان داده‌است.

در این گزارش همچنان به نقل از چند مقام امنیتی در حوزه جنوب افغانستان گفته شده که اگر حکومت در مورد آنان اقدام قانونی کند، وظایف‌شان‌ را ترک و از این طریق زمینه برای مخالفان باز خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها در تعدادی ولایات افغانستان از نوجوانان پسر تحت نام "بچه بازی" استفاده جنسی صورت می‌گیرد.

اما وزارت عدلیه افغانستان جرم بچه بازی را به روز پنجشنبه در کود جزایی افغانستان شامل کرد.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه در یک نشست خبری با آن‌که جزئیات نداد، اما گفت که پس از این به مرتکبین فعل بچه بازی مجازات تعیین شده‌است.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه

او گفت:

"جرایم سوق دادن به انحرافات اخلاقی یعنی بچه بازی با در نظرداشت اصل قانون جرایم و جزا‌ها مجازات به جرایم مذکور در کود جزا پیش‌بینی گردیده‌است."

در همین حال نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان حضور افراد زیر سن و فعل بچه بازی را در صفوف نیروها رد می‌کند.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان

​او گفت:

"ما سال گذشته و سال جاری دو بار یک هیئت را مؤظف کردیم که چگونگی حضور افراد زیر سن را در صفوف و جزوتام‌ها به‌خصوص پولیس محلی را بررسی کنند که خوشبختانه هیچ مورد در زمینه حضور آن‌ها گزارش داده نشد."

هرچند این نگرانی‌ها تازه نیست، اما منتقدین به این باور اند تازمانی‌که قانون معافیت از بین نرود و حاکمیت قانون بالای همه یکسان نشود، جلو پدیده بچه بازی که در نقاط مختلف کشور رواج است، گرفته نخواهد شد.

گزارش: نورالله شایان