مراد: به زودی، بزرگترین مرکز اداره طالبان را در شمال شرق از بین می‌بریم

همزمان با افزایش حملات طالبان در ولایت بغلان، مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان هشدار می‎دهد که به زودی، بزرگترین مرکز سوق و اداره طالبان در شمال شرق افغانستان را از بین خواهند برد.

مراد علی مراد روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی همچنان خبر داد که نیروهای امنیتی روز گذشته والی طالبان برای بغلان را زخمی ساخته‎اند.

آقای مراد گفت، نیروهای امنیتی این مرکز طالبان را مورد تعقیب قرار داده و بر اساس اطلاعات، طالبان از این مرکز دستور جنگ می‎گیرند.

مراد: با از بین رفتن این مرکز طالبان نخواهد توانست که تا یک سال خود را جمع کنند.

او افزود:

"ما یک مرکز مهم طالبان را از بین خواهد بردیم که با از بین رفتن این مرکز طالبان نخواهد توانست که تا یک سال خود را جمع کنند، این را جدی برای شان می‎گویم و این را خود شان هم می‎دانند و جدی برای شان هشدار می‎دهم که به زودترین فرصت همانگونه که والی بغلان را زدیم یک مرکز اصلی آن‎ها را نیز خواهیم زد، این مرکز در هر جایی که است و از آن‎جا حمایت می‎شوند و دستور می‎گیرند، ما این مرکز را خواهیم زد."

به گفته معین ارشد امنیتی وزارت داخله، روز گذشته مولوی شمس الدین والی طالبان برای بغلان نیز از سوی نیروهای امنیتی شدیدا زخمی شده‎است.

آقای مراد همچنان خبر می‎دهد که، طالبان در سه روز اخیر تلفات زیادی را در ولایت بغلان متقبل شده‎اند که به گفته وی، این تلفات تشویش‎های زیادی را در میان سران طالبان و شورای کویته به میان آورده‎است.

اخیرا طالبان حملاتی را بر بخش‎های از ولایت بغلان به شمول ولسوالی بغلان مرکزی، پلخمری، نهرین، بورکه و گذرگاه نور انجام دادند.

آنچه مقام‎های محلی گفته‎اند، این گروه چند روز پیش توانست خود را تا نزدیکی‎های ساختمان قوماندانی امنیه ولسوالی بغلان مرکزی نزدیک سازد اما به گفته مسئولان، حالا این حمله طالبان عقب زده شده‎اند.

در همین حال محمد فیصل سمیع نایب منشی مشرانو جرگه افغانستان از پلان جنگی طالبان در ولایت بغلان در شمالشرق افغانستان پرده بر می‎دارد.

او می‎گوید، طالبان قصد دارند که امسال از راه بغلان وارد کندز شوند.

نیروهای افغان

او افزود:

"همیشه طالبان حملات را که از شمال کندز داشتند و اگر کندز را به کوتاه مدت تصرف هم می‎کردند، نیروهای امنیتی کندز به طرف میدان هوایی عقب نشینی می‎کردند که آن‎جا یک نقطه ستراتیژیک است و از آنجا نیروهای امنیتی دوباره برای بیرون راندن طالبان حملاتی را انجام می‎دادند، این بار پلان طالبان تغییر کرده، قوت‎های طالبان از کندز به بغلان آمده و می‎خواهند بغلان را سقوط دهند و بعد داخل میدان هوایی کندز شوند."

مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخله هم تائید کرده‎است که والی‎های نام نهاد طالبان برای کندز و بغلان در روزهای اخیر تصمیم گرفته بودند تا شدت جنگ را در بغلان افزایش دهند.

به گفته وی، نیروهای بیشتر امنیتی در کندز و بغلان حضور دارند و وضعیت را در کنترول گرفته‎اند.

از سوی دیگرامرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز می‎گوید، مرکز شهر این ولایت از چهار طرف در محاصره طالبان قرار دارد.

به گفته وی، اگر اندک ترین غفلت از سوی نیرو های امنیتی صورت گیرد، این نگرانی وجود دارد که طالبان برای بار سوم کنترول بخش‎های کلیدی شهر کندز را به دست گیرند.

گزارش: نصرت پارسا