۱۱سازمان از رئیس جمهور ایران خواسته‌اند که پورمحمدی را از کابینه حذف کند

بیش از ده سازمان حقوق بشر وآزادی رسانه‎ها از رئیس جمهور ایران خواستار شده‎اند تا وزیر عدلیه مصطفی پورمحمدی را از کابینۀ جدید خود حذف کند.

یازده سازمان حقوق بشر و آزادی رسانه‎ها در درخواستی روز پنجشنبه خود به حسن روحانی گفتند که با در نظرداشت سابقۀ آقای پور محمدی تعیین دوباره وی در سمت وزیر عدلیۀ وعده‎های رئیس جمهور به مردم و اعتماد رای دهنده‎گان بر وی را منعکس نمی‎سازد.

این سازمان‎ها به رئیس جمهور روحانی گفته‎اند که در آستانه دور دوم ریاست جمهوری او که به تاریخ پنجم اگست آغاز می‎شود از وی می‎خواهند که یک وزیر عدلیۀ نو را که متعهد پایبندی به اصول حقوق بشر باشد تعیین کند.

پور محمدی در جمع بزرگان ایران

این درخواستی از سوی سازمان‎های معروف حقوق بشر چون هیومن رایتس واچ، دی نیو هیوین، مرکز مستند سازی حقوق بشر ایران در کونیکتیکت، سازمان سمال میدیا در لندن و دیگران تقدیم شده‎است.

آقای پورمحمدی از سوی این سازمان‎ها به دست داشتن در اعدام‎های مخالفین در سال ۱۹۸۸ متهم شده‎است.

این اعدام‎ها در روزهای اخیر جنگ ایران و عراق بدنبال فتوای آیت الله خمینی رهبر آن زمان ایران صورت گرفته‎است.

برخی گزارش‎ها می‎رسانند بیش از ۵۰۰۰ هزار نفر از اعضای مجاهدین خلق، گروه‎های چپ گرا، محصلین و دیگران در ظرف چند ماه اعدام شدند.

آقای پورمحمدی در یکی از کمیته‎های سه نفری که قبل از اعدام از زندانیان سیاسی تحقیق می‎نمود از وزارت استخبارات نماینده‎گی می‎کرد.

این کمیته که بنام (کومسیون مرگ) شهرت داشت در بارۀ عقاید مذهبی و نظریات سیاسی زندانیانی که به حبس محکوم شده بودند بازجویی می‎کرد.

پورمحمدی از سوی این سازمان‎ها به دست داشتن در اعدام‎های مخالفین در سال ۱۹۸۸ متهم شده‎است.

نجات یافتگان از چنگ این کمیته و دیگران گفته‎اند که از زندانیان می‎پرسیدند که:

  • آیا نماز می‎خوانید؟
  • آیا می‎خواهید به خط مقدم جبهه بروید و در برابر عراقیان بجنگید؟
  • آیا از عقاید و نظریات خود پشیمان‎اید؟

کسانیکه در برابر این سوال‎ها پاسخ رضایت بخش نمی‎دادند به اعدام رو به رو می‎شدند.

سازمان‎های حقوق بشر و آزادی رسانه‎ها از حکومت ایران خواستار شده‎اند که اتهامات وارده بر آقای پورمحمدی را به صورت جدی پیگیری کند.