اظهارات تازه پاکستان تکرار وعده‎هاست یا تغییر موقف در قبال افغانستان؟

خواجه محمد آصف وزیر خارجۀ پاکستان گفته‎است که کشورش می‎خواهد شاهد برقراری صلح و ثبات در افغانستان باشد.

در بیانیۀ وزارت خارجۀ پاکستان آمده‎است که پیشاپیش میکانیزم‎های دو جانبه، سه جانبه، چهار جانبه و چند جانبه برای گفت و گو با جانب افغانستان موجود بوده‎است.

این سخنان وزیر خارجۀ پاکستان یک روز پس از اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بیان می‎شود.

Your browser doesn’t support HTML5

ادای نماز عید قربان در ارگ و پیام اشرف غنی به پاکستان و طالبان!

رئیس جمهور غنی در روز اول عید قربان در کابل این پیام را به پاکستان فرستاد:

"از این‌جا نخست به پاکستان پیام می‌دهم که ما آماده‎گی مذاکرات همه جانبه سیاسی را داریم، صلح با پاکستان در اجندای ملی ماست، باید به همه ثابت شده باشد که کسی این‌کشور را به زور مجبور ساخته نمی‌تواند، اما ما در چوکات منطق و استدلال برای تأمین امنیت منطقه هر اقدامی کرده می‌توانیم."

یک پرسش اساسی اینست که آیا این اظهارات جدید حکومت پاکستان تکرار وعده‎های گذشته است یا این که اسلام آباد در پی اعلام استراتژی جدید ایالات متحده موقفش را در قبال جنگ و صلح افغانستان تغییر داده‎است؟

محمد شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان و آگاه مسایل سیاسی در صحبت تیلیفونی با رادیو آزادی دیشب این گونه پاسخ ارائه کرد:

" من هنوز هم باورمند نیستم که پاکستان به این پیشنهاد خود وفادار باشد. فقط این عکس العملیست در برابر فشارهای تازۀ ایالات متحده و متحدان اش در منطقه. و پاکستان بعد از هشدارهای جدی ایالات متحده امریکا بی نهایت نگران است و می‎خواهد که از وضعیت بحران بیرون شود به این خاطر است که چنین پیشنهادهای را کند."

افغانستان بارها پاکستان را به دادن پناه گاه امن به شورشیان و حمایت از آنان متهم کرده‎است.

در استراتژی جدید ایالات متحده امریکا برای افغانستان و منطقه به پاکستان هشدار داده شده‎است که به تروریستان پناه گاه ندهد.

حکومت افغانستان هم بارها پاکستان را به دادن پناه گاه امن به شورشیان و حمایت از آنان متهم کرده‎است.

اما، اسلام آباد با رد این اتهامات گفته‎است که خودش قربانی مبارزه با تروریزم بوده و ادعا کرده که دشمنانش در خاک افغانستان پناه گزیده‎اند.