کوریای شمالی: یک بمب هایدروجنی نصب شونده بر راکت دور بُرد را آزمایش کردیم

کوریای شمالی می‎گوید یک بمب هایدروجنی نصب شونده بر راکت‎های قاره پیما را موفقانه آزمایش کرده‎است.

خبرگزاری دولتی این کشور امروز گفت آزمایش اتومی پیونگ یانگ یک "موفقیت کامل" بود.

این در حالیست امریکا و چین این زمین لرزه را که در منطقۀ آزمایش‎های اتومی کوریای شمالی رخ داده‎است هنوز یک انفجار می‎خوانند.

تارو کونو، وزیر خارجۀ جاپان امروز به خبرنگاران گفت که حکومت این کشور تائید می‎کند که "کوریای شمالی پس از سنجش وضعیت آب و هوا و بررسی معلومات دیگر یک آزمایش اتومی انجام داده است."

رهبر کوریای شمالی

قبل ازین شینزو ابی صدراعظم جاپان گفته بود که در صورت تائید، اجرای چنین آزمایش مطلقا قابل پذیرش نیست.

زمین شناسان در مناطقی‎که کوریای شمالی قبلا در آن‎جا آزمایش‎های اتومی انجام داده‎است یک زلزله را کشف کردند.

امریکا و چین این زمین لرزه را یک انفجار خواندند.

کوریای شمالی با بی اعتنایی به قطع نامه‎های ملل متحد آزمایش‎های اتومی خود را انجام داده که نکوهش شدید امریکا و اکثریت کشورهای جهان را بدنبال داشته‎است.

اردوی کوریای جنوبی پس از این‎که وقوع یک زلزۀ مصنوعی در ساحۀ آزمایش‎های اتومی کوریای شمالی را تائید کرد سیستم واکنش خود در برابر فاجعه‎های اتومی را به فعالیت در آورد.

نظامیان کوریای جنوبی در سیول گفتند که اردوی این کشور نظارت و آماده‎گی خود را تقویت بخشیده و در بارۀ یک واکنش احتمالی در همآهنگی با امریکا غور می‎کند.

این زلزله بعد از آن کشف شد که کوریای شمالی با اعلان این‎که یک بمب هایدروجنی پیشرفته را ساخته‎است به تنش دامن زد.

پیونگ یانگ گفت که امکان دارد این بمب در سرگلوله‎های راکت‎های قاره پیما جابجا ساخته شود.

جاپان

ولی تائید این ادعاها از سوی منابع مستقل می‎سر نیست.

آژانس خبر رسانی دولتی کوریای شمالی گفت که این بمب هایدروجنی پیشرفته ترین اسلحۀ اتومی این کشور است و قدرت تخریبی بسیار عظیمی دارد.

ادارۀ زمین شناسی امریکا بعد ازین اعلان کوریای شمالی گفت که یک زلزله به قدرت شش اعشاریه سه درجه در عمق کیلومترهای صفری کشف کرده‎است.

یانا پورسلی، سخنگوی این اداره به آژانس خبر رسانی فرانسه گفت که این یک انفجار است نه زلزله.

ادارۀ زمین شناسی چین هم این زلزله را یک انفجار مظنون خوانده‎است. کارشناسان چینایی بعد از زمین لرزه اولی تکان دومی را نیز کشف کرده گفتند که شاید این تکان ناشی از شکست صخره‎های زیر زمین باشد.

مقامات جاپانی و قصر سفید قبل از آزمایش اتومی احتمالی کوریای شمالی گفته بودند که رئیس جمهور دونالد ترمپ و صدراعظم جاپان در یک تماس تیلیفونی در برابر تنش روز افزون در شبه جزیرۀ کوریا باهم صحبت کردند.