پلان‌های وزارت زراعت جهت افزایش کشت و تولید زعفران در افغانستان!

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می‌گوید که بر اساس استراتژی پنج ساله و برنامه‌های ترتیب شده از سوی این وزارت در کشت و تولید زعفران در این‌ کشور تغییرات قابل ملاحظه به وجود خواهد آمد.

لطف‌الله راشد سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که بر اساس این برنامه‌ها تولید زعفران در افغانستان از شش و نیم تُن به ۱۴ تُن افزایش می‌بابد.

آقای راشد گفت سال‌ جاری که سال نخست تطبیق استراتژی پنج ساله می‌باشد برای کشت و تولید زعفران تدابیر خاص روی دست گرفته شده‌است.

وی افزود:

"امسال وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تدابیری ویژه را به‌خاطر ساحات تحت کشت زعفران اتخاذ کرده‌است، چون ما امسال برای اولین بار استراتژی پنج ساله گسترش زعفران را در افغانستان عملی می‌سازیم یعنی سال اول است که این استراتژی را عملی می‌سازیم و در این سال ۳۰ ولایت را تحت پوشش قرار داده‌ایم."

بر اساس معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری این وزارت در کنار آموزش ۱۲ هزار دهقان مرد و زن، ۵۰۰ غوزه پیاز زعفران را نیز برای آن‌ها توزیع کرده‌است.

آقای راشد می‌گوید که برای تثبیت کیفیت زعفران یک تعداد لابراتوارها را در ولایت هرات به بهره‌برداری سپرده‌اند که توانایی آزمایش‌های بیولوژیکی و فزیکی را دارند.

مقامات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می‌گویند که در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳.۲ تُن و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶.۵ تُن زعفران در این کشور تولید شده‌است.

همچنان سال گذشته برای سومین بار زعفران افغانستان جایزه بهترین زعفران جهان را به دست آورد.

در این حال برخی از متخصصین بخش زراعت می‌گویند، هرگاه وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان استراتژی پنج ساله‌اش در بخش زعفران را درست عملی سازد، کشت و تولید زعفران افزایش خواهد یافت.

میرویس خوگیانی یکی از این متخصصین می‌گوید که با گسترش کشت زعفران از یک طرف زمینه کار برای مردم فراهم می‌گردد و از سوی دیگر تا حدی جلو کشت کوکنار در کشور گرفته می‌شود.

وی افزود:

"زعفران بتۀ است که از کشت گرفته تا فروش آن در بازار زمینه کار را برای مردم مساعد می‌سازد. در کنار این کشت زعفران تا جای نقش خود را در جلوگیری از کشت کوکنار نیز بازی می‌کند، اما صد در صد این‌را گفته نمی‌توانیم."

آقای خوگیانی می‌گوید که حکومت باید در مورد کشت و اهمیت زعفران برنامه‌های آگاهی عامه را برای مردم راه اندازی کند تا به‌گفته وی مردم به جای کشت کوکنار به کشت زعفران رو آورده و در تولید آن نیز افزایش به عمل آید.

گزارش: جاوید حسن‌زاده