اشرف غنی: لوی سارنوالی در مورد قضیه ثواب الدین مخکښ تحقیق کند

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور اشرف غنی در پایان سفر رسمی‌اش به امریکا، جزئیات سند نشر شده از سوی فرد منصوب به ادارۀ امور ریاست جمهوری را مرور کرد و از آن شدیداً متأثر شده‌است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شب گذشته به رادیو آزادی گفت، آقای غنی به لوی سارنوالی هدایت داده‌است تا درین مورد تحقیقات همه جانبه را انجام دهد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

" رئیس جمهوری به لوی سارنوالی کشور هدایت داده‌است تا درین خصوص تحقیقات همه جانبه را انجام داده و در تشخیص عامل و یا عاملین این رفتار زشت اقدام نموده و در روشنایی احکام قانون اساسی و سایر قوانین نافذه کشور با آنان برخورد نماید."

پیش ازین ادارۀ امور ریاست جمهوری گفته بود، نیازی نیست که لوی سارنوالی در مورد قضیه ثواب الدین مخکښ تحقیق کند.

آقای مخکښ پس از آن از وظیفه‌اش کنار رفت که به اساس گزارش‌ها یک سند قوم گرایانه از کمپیوتر وی فاش شد.

این سند از سوی برخی رسانه‌ها و تعدادی از افراد در شبکه‌های اجتماعی نشر شده‌است.

اما ثواب الدین مخکښ در یک ویدیو روی صفحه فیس بوک‌اش، این سند را جعلی خوانده‌است.

سعید الله تره‌کی مسئول ارتباطات ادارۀ امور هفته گذشته به رادیو آزادی گفته بود که درین مورد تحقیق می‌شود اما به گفته وی از این که این سند موقف رسمی ادارۀ امور را بیان نمی‌کند، به تحقیق لوی سارنوالی نیازی نیست:

" آقای مخکښ، یک کارمند ادارۀ امور بود. اسنادی را که وی نشر کرده، مفکورۀ شخصی‌اش بود. یک ورق ساده بود و این ورق نشر شده‌است. این از ادارۀ امور نمایندگی نمی‌کند و نه هم این دیدگاه ادارۀ امور است. یک ورق ساده بود که از کمپیوتر شخصی وی افشا شده‌است."

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده‌است که رئیس جمهور اشرف غنی، رفتار، فکر و عملکرد تبعیض آمیز در تمامی عرصه‌ها به خصوص در داخل دستگاه حکومتی را شدیداً محکوم می‌کند و به هیچ نهاد و فردی اجازه خدشه دار کردن وحدت ملی، همدلی و اتفاق اقوام و مردم افغانستان را نمی‌دهد.

در خبرنامه به نقل از آقای غنی گفته شده‌است، زیبایی افغانستان و قوت و ثبات آن در وجود اقوام و مردمان با هم برابر و مساوی این سر زمین است و برایش افتخار بزرگتر ازین نیست که با افتخار از آن‌ها نمایندگی می‌کند.