مقامات: بیش از ۶۰ درصد افغان‌های بالای ۱۵ سال بی سواد هستند

مسئولان وزرات معارف افغانستان می‎گویند افزایش نا امنی‎ها و موجودیت مخالفان مسلح دولت باعث افزایش میزان بی سوادی در افغانستان شده‎است.

آنان در مراسم تجلیل از روز ملی سواد آموزی در ولایت هرات از نا امنی به عنوان چالش اصلی سر راه شاگردان معارف سخن می‎زنند.

سردار محمد رحیمی معین سواد حیاتی وزارت معارف افغانستان در سفری به ولایت هرات می‎گوید بیش از شصت درصد از شهروندان بالای پانزده سال افغانستان بی سواد هستند.

شاگردان یک مکتب در افغانستان

او افزود:

"سواد آموزی در افغانستان در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و سطح سواد در افغانستان در حدود ۳۸ درصد است. این نشان می‎دهد که ۶۲ درصد اتباع بالای پانزده سال بی سواد هستند که میزان بی سوادی در ولایت‎های که نا امنی بیشتر است و دور دست می‎باشد؛ بیشتر است."

شاید این روند در ولایت هرات در غرب افغانستان نسبت به دیگر ولایات این کشور به گونه دیگری باشد.

عبدالرزاق احمدی رئیس معارف هرات بیشتر نگران وضعیت تعلیم و تربیه دختران در مناطق مختلف این ولایت است.

او می‎گوید که شماری از دختران بخاطر تهدیدات امنیتی در مناطق شان از رفتن به مکتب محروم هستند.او این وضعیت را بسیار تکان دهنده توصیف کرد.

هرات

او افزود:

"در مقطع سنی بین هفت تا هژده سال وضعیت خوب است، یعنی بالای ۸۵ درصد سطح سواد را داریم اما بالای مقطع هژده سال متاسفانه آمار بی سوادی تکان دهنده‎است."

ولایت هرات یکی از ولایات نسبتا امن افغانستان است اما در ولسوالی‎های شیندند و پشتون زرغون مخالفان مسلح دولت دختران مکتب را تهدید کرده‎اند که از رفتن به مکتب دست بردارند.

خانواده‎های دختران مکاتب در این ولسوالی‎ها از ترس طالبان مانع رفتن دختران شان به مکتب شده‎اند اما مسئولین در ریاست معارف ولایت هرات تاکید می‎کنند که تلاش دارند از طریق بزرگان محل این مشکلات را با طالبان حل کنند.

شاه پور صابر-هرات