لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

سومین پلان استراتژیک ملی برای معارف افغانستان تدوین شده‎است


وزارت معارف افغانستان، سومین پلان استراتژیک ملی را برای معارف این کشور تدوین کرده‎است.

این وزارت می‎گوید که با تطبیق سومین پلان استراتژیک ملی این وزارت نصاب تعلیمی اصلاح گردیده، سیستم اعتبار دهی معلم و متعلم آماده شده و برنامه‎های بلند بردن سویه علمی بخش تدریسی عملی خواهد شد.

ابراهیم شینواری معین این وزارت روز یکشنبه حین ارائه این استراتژی به شماری از متخصصین و روئسای معارف ۳۴ ولایت در کابل گفت که سومین پلان استراتژیک ملی این وزارت را به نتایج مهم اصلاحی در سیستم معارف نزدیک خواهد کرد.

شینواری: وزارت معارف به اهدافش در زمینه ایجاد محیط مصون درسی نزدیک خواهد شد.
شینواری: وزارت معارف به اهدافش در زمینه ایجاد محیط مصون درسی نزدیک خواهد شد.

وی در مورد اهداف عمده این استراتژی چنین گفت:

"وزارت معارف به اهدافش در زمینه ایجاد محیط مصون درسی نزدیک خواهد شد، شمار معلمین و متعلمین افزایش خواهد یافت، سیستم ارزیابی معلمین و متعلمین آماده و عملی خواهد شد، برنامه‎های سواد آموزی ایجاد شده در حالات اضطراری برنامه‎های آموزشی ترتیب داده خواهد شد برنامه‎های شریک سازی موضوعات میان خانواده‎ها اجتماع و وزارت آماده خواهد شد ظرفیت اداری کارکنان وزارت بلند رفته و یک سیستم نظارت و ارزیابی منظم به میان خواهد آمد."

وی همچنان گفت که از طریق این استراتژی مهارت‎های مسلکی صد هزار معلم و ۱۵ هزار مدیر مکاتب انکشاف خواهد یافت.

آقای شینواری همچنان افزود که با تطبیق سومین پلان استراتژیک ملی ۲۵۰۰ باب مکتب با تکنالوژی معلوماتی مجهز شده و به تعداد چهار هزار و پنجصد صنف درسی نیز اعمار خواهند شد.

به اساس این استراتژی، در کنار این که بیش از پنجصد هزار تن از نعمت سواد برخوردار خواهند شد، حدود ۲ اعشاریه ۴ میلیون تن خارج از مکتب شامل مکتب شده و به تعداد ۷۴ هزار تن از برنامه‎های کار آموزی وزارت معارف فارغ خواهند شد.

این سومین پلان استراتژیک ملی است که پس از سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی وزارت معارف به هدف ارتقای سطح معارف درین کشور تدوین و عملی می‎شود.

وزارت معارف افغانستان می‌گوید در حال حاضر نزدیک به نو نیم ملیون متعلم در هفده هزار و چهار صد مکتب مصروف فراگیری آموزش اند که بیش از چهل در صد آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

در عین حال به اساس معلومات این وزارت هم اکنون در حدود هزاز باب مکتب به دلیل نا امنی‎ها مسدود بوده و بیش از دو میلیون تن از واجدان شرایط تعلیم از رفتن به مکاتب باز مانده‎اند.

یک شاگرد مکتب
یک شاگرد مکتب

از سوی هم عبدالجبار سپاند یکی از استادان پوهنزی زبان و ادبیات پوهنتون تعلیم و تربیه استاد ربانی می‎گوید، با آن‎که تدوین پلان‎های استراتژیک در درازمدت می‎تواند حیثیت رهنما را داشته باشد اما به گفته وی در افغانستان این چنین پلان‎ها جنبه تخیلی داشته و قابل تطبیق نمی‎باشد.

او افزود:

"نگرانی این است که این چنین پلان‎های استراتژیک طوری که طرح می‎شود به همان شکل آن تطبیق شده نمی‎توانند عمده ترین چالش در برابر این چنین پلان‎ها نا امنی‎های موجود ریفورم جدی وزارت معارف و بلند رفتن کیفیت درس که در دراز مدت خواهد بود به نظر من این چنین پلان‎ها به تمامی معنی یک جنبه تخیلی داشته و قابل تطبیق نمی‎باشند."

سپاند می‎گوید اگر حکومت به تامین امنیت توجه کرده و فساد اداری را در تمامی ادارت از بین ببرد تدوین پلان‎های استراتژیک در تمامی بخش‎ها به ویژه در خصوص معارف، می‎تواند در دراز مدت نتیجه خوب در پی داشته باشد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG