دولت وزیری: لوی درستیز پاکستان فردا وارد کابل می‌شود

قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان

به دنبال سفر جیمز متیس وزیر دفاع امریکا و ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو به افغانستان، قرار است یک هیئت اردوی پاکستان از کابل دیدن کند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان فردا به کابل خواهد آمد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

جنرال دولت وزیری در صحبت با رادیو آزادی درین مورد جزئیات نداد:

" قرار معلومات لوی درستیز اردوی پاکستان به تاریخ اول اکتوبر (یکشنبه) ممکن در یک سفر رسمی به کابل بیاید."

انتظار می‌رود همکاری‌های دو جانبه، مسایل سرحدی، مبارزه با تروریزم و روند صلح افغانستان در ملاقات میان لوی درستیز اردوی پاکستان و مقام‌های افغان مورد بحث قرار گیرند.

رئیس جمهوری افغانستان به روز چهارشنبه هفته گذشته در یک نشست مشترک خبری با وزیر دفاع امریکا و سر منشی ناتو در کابل بار دیگر گفت، حکومت افغانستان خواهان صلح با پاکستان است.

محمد اشرف غنی پیش از این در نیویارک گفت، پاکستان وقت را ضایع نکند و به مذاکرات صلح با افغانستان حاضر شود.

در همین حال رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید، کشورش به سوی تمام کشور‌های دَور و بر خود دست دوستی دراز کرده و از آن‌ها نیز توقع چنین کار را دارد.

عبدالله عبدالله این مطلب را به روز جمعه در بخشی از سخنرانی اش در نشست "شورای روابط جهانی هند" در دهلی نَو گفت:

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

" افغانستان تهدید به همسایه‌هایش نبوده‌است و تهدیدی به همسایه‌های خود نخواهد بود و هیچ تهدیدی را به آن‌ها ایجاد نخواهد کرد. ما دست دوستی به سوی تمام کشور‌های دور و بر افغانستان دراز کردیم، یقیناً ما هم از کشور‌ها انتظار داریم که گام مشابه بردارند."

جنرال قمر جاویدباجوه لوی درستیز اردوی پاکستان تا حال چند بار برای ملاقات با مقام‌های افغان به کابل سفر کرده‌است.

اما پس از اعلان استراتژی جدید امریکا در مورد افغانستان و جنوب آسیا، این اولین بار است که آقای باجوه از کابل دیدن می‌کند.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا ماه گذشته میلادی به هنگام اعلان این استراتژی، روی اقدامات جدی علیه گروه‌های شورشی و دهشت افگن در پاکستان تأکید کرد.

از پاکستان پیوسته انتقاد می‌شود که در زمینه مبارزه با شورشیان و دهشت افگنان در قلمرو‌ اش گام‌های لازم نبرداشته است. اما اسلام آباد این انتقاد‌ها را رد می‌کند.