خپلواک: به شمول رهایی زندانیان طالب از هر فرصت ممکن استفاده می‌کنیم

اکرم خپلواک رئیس دارلانشاًی شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که برای تأمین صلح در کشور به شمول رهایی زندانیان طالب در پاکستان از هر فرصت ممکن دیگر استفاده می‌کنند.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که برای تأمین صلح درین کشور از تمام امکانات کار می‌گیرد.

اکرم خپلواک رئیس دارلانشاً این شورا روز یکشنبه به رادیوآزادی گفت که رهایی ویا مبادله زندانیان طالب در پاکستان می‌تواند به پروسه صلح کمک کند.

اکرم خپلواک

او افزود:

"ما بالای آن همه امکاناتی کار می‌کنیم که شرایط را برای صلح آماده سازد اگر مسئله رهایی زندانیان از پاکستان باشد هرگاه با در نظر داشت حسن نیت هر دو کشور روابط به نحو پیشرفت می‌کند باز در کنار رهایی و تبادل زندانیان بسیار از موضوعات دیگر هم شامل است."

یک منبع مؤثق در ریاست جمهوری افغانستان که با توجه به حساسیت موضوع نام‌اش را افشا نکرده به تازه‌گی به رادیو آزادی گفته‌است که حکومت افغانستان از پاکستان در خواست تبادل هشت رهبر طالب را کرده که ملا عبدالغنی برادر نیز شامل آنان است.

هر چند حکومت تا حال در این مورد چیزی نگفته اما پیش از این دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان گفته‌است که محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی این کشور درخواست تبادل پنج رهبر طالب را که در پاکستان زندانی استند از آن کشور کرده‌است.

از سوی دیگر شماری از رسانه‌های پاکستانی به نقل از خواجه آصف وزیر خارجه آن کشور نیز درین مورد مطالبی نوشته‌اند.

همچنان به نقل از این منبع در ریاست جمهوری گفته شده که قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان روز یکشنبه به کابل رسیده و قرار است با مقامات افغان در کنار دیگر مسایل در باره پروسه صلح نیز گفت‌وگو کند.

اما فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان به همکاری پاکستان در بخش تأمین صلح به دیده شک می‌نگرد.

آقای مسلمیار به رادیو آزادی گفت که ممکن پاکستان به‌خاطر دفع فشار های بین المللی به‌خصوص امریکا نیرنگی تازه‌یی را در پیش گرفته باشد.

او گفت:

"زندانیان طالب اگر در پاکستان و یا هر جای دیگر که هستند این‌که شورای عالی صلح تقاضا کرده‌است که آن‌ها به افغانستان سپرده شوند این یک اقدام بسیار نیک است اما من شک دارم با وجود فشارهای که جامعه بین المللی به‌خصوص امریکا بالای آن‌کشور وارد کرده‌است بازهم به حکومت افغانستان نیت نیک نشان بدهد ما سیاسیون و مقامات حکومت باید بسیار محتاطانه پیش برویم تا بتوانیم ازین فرصت سود ببریم."

هر چند طالبان در یک اعلامیه که به رسانه‌ها فرستاده ادعا کرده‌اند که حکومت افغانستان و برخی حلقات دیگر در برابر صلح مانع ایجاد کرده‌اند، اما شورای عالی صلح این ادعای آنان را نادرست می‌داند.

از سوی هم قدرت الله زواک یکی از کار شناسان سیاسی افغان با توجه به فشارهای جهانی بالای پاکستان می‌گوید، ممکن اسلام آباد این بار به هدف رهایی از این فشارها با روند صلح افغانستان صادقانه همکاری کند.

گزارش: جاوید حسن زاده