فدراسیون جامعه مدنی: حکومت در نشست‎های جهانی تصویر واقعی افغانستان را بیان نمی‎کند

همزمان با ادامه نشستی که حکومت افغانستان در آن به نماینده‎گان بیشتر از چهل کشور از دستاوردها و برنامه‎های آینده‎اش می‎گوید، شماری از نماینده‎گان فعالان مدنی می‎گویند که حکومت افغانستان تصویر واقعی افغانستان را از جهان پنهان می‎دارد.

فدراسیون جامعه مدنی افغانستان می‎گوید، حکومت افغانستان در نشست‎های جهانی تصویر واقعی افغانستان را بیان نمی‎کند.

صدیق منصور انصاری رئیس فدراسیون جامعه مدنی افغانستان روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که جامعه جهانی باید در باره آن واقعیت‎های تحقیق بکند که حکومت افغانستان دستاوردش می‎خواند.

صدیق منصور انصاری

وی افزود:

"خواست ما از جامعه جهانی اینست که آنان از مردم افغانستان حمایت کنند نه حمایت از آن مفسد هایی که زیر نام مقام‎ها سرنوشت ملت را در گرو دارند و هر حساب شان روی دروغ استوار است، آنان بجای این‎که به ملت حساب دهند برای جامعه جهانی حساب می‎دهند و آن هم به دروغ."

انصاری می‎گوید وضعیت امنیتی و اقتصادی افغانستان در مقایسه به گذشته بدتر شده، افراد نادار افزایش یافته، مواد مخدر و فساد سیستماتیک به زنده‎گی مردم سایه افگنده‎است و تعهداتی که حکومت به مردم و جامعه داده بود نتوانسته‎است که آن را عملی سازد.

فدراسیون جامعه مدنی افغانستان می‎گوید، در شانزده سال گذشته به ارزش تریلیون دالر کمک‎ها کدام درد افغان‎ها را دوا نکرده‎است و پس از این، این کمک‎ها نباید بدون شفافیت ادامه یابد.

این گفته‎ها در حالی مطرح می‎گردد که کابل از روز چهار شنبه بدینسو میزبان نشست سام یا هیئت بلند پایه است.

درین نشست، حکومت افغانستان با نماینده‎گان جامعه جهانی در باره دستاوردها و چالش‎های موجود در کشور گفتگو کرده‎است.

در دومین روز این نشست رئیس جمهور غنی زندانی کردن مقام‎های بلند پایه نظامی را از دستاوردهایش گفته‎است و نیز گفته که برای شفافیت و اصلاحات گام‎های بلند برداشته‎است.

آقای غنی در سخنرانی اش در این نشست پذیرفته‎است که بخاطر بهبود وضعیت کودکان زنان درین کشور کارهای لازم نشده‎است اما تاکید کرده که، این وضعیت ادامه نخواهد یافت.

آقای غنی اوضاع امنیتی را یک چالش خوانده و گفته‎است که تلفات مردم از سوی طالبان صورت می‎گیرد گروهی که حکومت آن را به صلح فرا می‎خواند.

در این میان وزیر مالیه که دستاوردها و چالش‎های فرا راه حکومت را با اشتراک کننده‎گان نشست سام شریک می‎ساخت گفته‎است که حکومت وحدت ملی برای خودکفا شدن اقدامات مهمی را انجام داده‎است.

اکلیل حکیمی درین نشست گفته‎است که حکومت به وعده‎های‎که در نشست بروکسل به جهان سپرده بود بیشتر آن را عملی کرده و اکنون نیز در این زمینه تلاش‎ها ادامه دارد.

اکلیل حکیمی

او افزود:

"ما برای پیشرفت‎های درازمت اولویت‎های ما را دسته بندی کرده‎ایم، ما برای خودکفایی تا سال ۲۰۱۹ میلادی هدف تعین کرده‎ایم؛ اما ما باور داریم که یکسال پیش از رسیدن به این هدف یعنی در سال ۲۰۱۸ میلادی بودجه خودکفا خواهیم داشت."

با این همه شماری از نماینده‎گان جامعه جهانی اقدامات اصلاحی که از سوی حکومت آغاز شده‎است را امیدوار کننده می‎خوانند و می‎گویند، کارهای بسیاری پیشروی حکومت قرار دارد که باید انجام دهد.

پیش ازین نیز در جریان همچو نشست‎ها که میان حکومت و نماینده‎گان جامعه جهانی برگزار شده‎است، شماری از کارشناسان و فعالان جامعه مدنی حکومت را انتقاد و بر این تاکید کرده‎اند که حکومت افغانستان باید تصویر اصلی از چالش‎های سر راه این کشور را از جهان پنهان ندارد.

نظیفه محبوبی