لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

کابل در نشست "سام" در مورد دستاوردهایش به جامعه جهانی گزارش می‌دهد


آرشیف: جریان نشست موسوم به "سام" که در سال ۲۰۱۵ میلادی به میزبانی افغانستان در کابل برگزار شده بود.
آرشیف: جریان نشست موسوم به "سام" که در سال ۲۰۱۵ میلادی به میزبانی افغانستان در کابل برگزار شده بود.

کابل امروز و فردا میزبان نماینده‌های نزدیک به ۴۰ کشور دنیا است.

نشست زیر نام «سام» به هدف این برگزار شده تا کشور‌های کمک کننده بدانند که افغانستان تا چه حد به تعهدات‌اش در بخش اصلاحات و مبارزه با فساد عمل کرده‌است.

وزارت مالیه این‌کشور می‌گوید، تعهدات که افغانستان در نشست بروکسل در سال گذشته به کشور‌های کمک کننده کرده بود، بخش‌های آن عملی شده‌اند.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، افغانستان در این نشست در باره برنامه‌های بعدی‌اش نیز معلومات خواهد داد.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

وی گفت:

"ما در موارد مختلف در بخش مبارزه با فساد، استراتژی مبارزه با فساد، حمایت سکتور خصوصی، اصلاحات مالی و اقتصادی، توانمندی اقتصادی خانم‌ها و دیگر موارد کار‌های کردیم که آن را به جامعه جهانی گزارش می‌دهیم، این برای افغانستان بهترین فرصت است که یک بار دیگر نماینده‌های بلند پایه نزدیک به ۴۰ کشور به افغانستان می‌آیند و ما می‌توانیم با آنان بحث و گفت‌وگوی خوبی داشته باشیم."

نشست زیر نام «سام» سومین بار است که به اشتراک نماینده‌های کشور‌های کمک کننده در باره افغانستان برگزار می‌شود.

نشست‌های قبلی در ماه سنبله سال ۱۳۹۴ و حمل سال جاری هجری شمسی در کابل برگزار شده بود.

کشور‌های کمک کننده در نشست‌های جهانی مانند بروکسل در بدل کمک‌های‌ شان به افغانستان از این کشور خواسته اند تا در بخش اصلاحات و مبارزه با فساد اداری تلاش‌های جدی به خرچ دهد.

افغانستان به این کشور‌ها تعهد کرده‌است که اصلاحات جدی در بخش حکومت‌داری به میان میاورد و با فساد مبارزه جدی را انجام خواهد داد.

  • اما آیا افغانستان خواهد توانست در نشست «سام» در کابل جامعه جهانی را در باره عملی شدن تعهدات‌اش قناعت دهد؟

اکرام افضلی رئیس اجرائیوی دیده‌بان شفافیت روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، بیشتری تلاش‌های حکومت در بخش مبارزه با فساد ناکام بوده‌است.

اما با آن هم، وی به مؤثریت نشست سام در کابل خوشبین است.

اکرام افضلی رئیس اجرائیوی دیده‌بان شفافیت افغانستان
اکرام افضلی رئیس اجرائیوی دیده‌بان شفافیت افغانستان

وی می‌گوید:

"نشست‌های مانند سام در گذشته هم در افغانستان برگزار شده، طبعاً که مؤثریت این نشست‌ها در قسمت متقاعد ساختن جامعه جهانی به خاطر ادامه کمک‌های‌شان با افغانستان مؤثریت‌های خود را دارد، اما این‌که افغانستان در گذشته تعهدات زیادی داشته به جامعه جهانی و حکومت نتوانسته این تعهدات را عملی کند، واقعاً که فعلاً اعتبار حکومت افغانستان نزد جامعه جهانی زیر سؤال می‌تواند باشد."

آوردن اصلاحات، مبارزه با فساد اداری و مصرف کردن کمک‌ها به‌گونه شفاف از شرط‌‌های اصلی کشور‌های کمک کننده با افغانستان اند.

افغانستان در بدل کمک‌های که از کشور‌های دنیا به خصوص امریکا دریافت می‌کند گفته است که برای مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات متعهد است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG