عملیات نیروهای افغان جهت محوِ مزارع کوکنار ده در صد افزایش یافته‎است

اجرای عملیات نیروهای افغان به هدف محوِ مزارع کوکنار و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر ده در صد افزایش یافته‎است.

این مسئله را سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان روزپنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت.

هم زمان با افزایش کشت کوکنار در مناطق نا امن افغانستان، نیروهای افغان نیز عملیات برای از بین بردن مزارع کوکنار و قاچاق مواد مخدر را افزایش داده‎اند.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، با توجه به افزایش کشت کوکنار و بلند رفتن سطح قاچاق مواد مخدر در داخل و بیرون از کشور، نیروهای افغان به ویژه قطعه خاص مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله، عملیات محوِ مزارع کوکنار، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و دستگیری قاچاقبران را شدت بخشیده‎است.

مزارع کوکنار

وی افزود:

" گزارش‎های ما ده در صد افزایش را هم در عملیات و هم در کشف و ضبط مواد مخدر از سوی نیروهای افغان نشان می‎دهد. بلی متاسفانه کشت کوکنار، ترافیک و قاچاق مواد مخدر نسبت به سال گذشته افزایش یافته‎است، ولی در کنار آن به اساس گراف، عملیات ما علیه آن نیز افزایش را نشان می‎دهد."

آقای دانش می‎گوید، بررسی‎های ابتدایی وزارت امور داخله نشان می‎دهد که کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر در سال روان بار دیگر افزایش یافته و این افزایش بیشتر در ولایات نا امن در جنوب و شرق کشور تثبیت شده‎است.

پیش از این سیگار، یا اداره سرمفتش ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش سه ماه اول سال روان میلادی این اداره نگاشته بود که به دلیل وضعیت نادرست امنیتی، عملیات نیروهای افغان برضد مواد مخدر در سه ماه نخست امسال، ۶۰ در صد کاهش یافته بود.

هر چند در گزارش سیگار در رابطه به ربع اول سال روان میلادی در مورد سطح کشت کوکنار در سال ۲۰۱۷ میلادی چیزی گفته نشده‎، اما سیگار در کنار نا امنی، مشکلات مالی را نیز از علت‎های کاهش عملیات علیه مواد مخدر خوانده بود.

هاشم الکوزی رئیس کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر مشرانو جرگه، دلیل افزایش کشت کوکنار را گسترش کنترول طالبان بر مناطق و نا امن ساختن این مناطق به هدف ایجاد زمینه کشت کوکنار می‎داند.

آقای الکوزی می‎گوید، عملیات نیروهای افغان برای جلوگیری از کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر زمانی نتیجه خواهد داد که این نیروها حالت دفاعی شان را حفظ کنند و مناطق بیشتر را از کنترول طالبان بیرون نمایند.

هاشم الکوزی رئیس کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر مشرانو جرگه

وی افزود:

"نیروهای افغان از حالت دفاعی بیرون شده و حالت تهاجمی را اختیار کرده‎اند، اما هنوز نیز مناطقی که در آن کوکنار کشت می‎شود، نیروهای افغان آن را کاملآ تحت حاکمیت خود نیاورده‎اند. طالبان هنوز نیز بالای این مناطق حاکمیت دارند و دهاقین نیز در همین مناطق به فصل دوم کشت کوکنار آماده‎گی می‎گیرند. طالبان در مناطق تحت کنترول شان به دهاقین اجازه داده‎اند که کوکنار کشت کنند."

کارشناسان با توجه به انتقال بیش از نود در صد کارخانه‎های تولید هیروئین به آنسوی خط دیورند می‎گویند، نیاز است تا نیروهای افغان با راه اندازی عملیات و گسترش ساحه تحت حاکمیت دولت، فرصت‎های کشت کوکنار در داخل افغانستان از بین برده شود.

امین الله شارق والی پیشین پکتیکا و تحلیلگر مسایل سياسی به این باور است که طالبان در کنار دوام نا امن سازی شهرها، قصد دارند تا با حفظ کنترول شان بر مناطق دور دست و مساعد ساختن برای کشت کوکنار، زمینه قاچاق کوکنار به کارخانه‎های تولید هیروئین در آن سوی خط دیورند را نیز مساعد سازند.

مرسلين ارسلا